Fysikk - positiv og negativ ladning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei san,
oppgaven er som følger:

a) En positivt ladd glasstav tiltrekker en kule som henger i en snor. Kan vi da sikkert si at kula er negativt ladd?

b) Kan vi si at kula er positivt ladd dersom den blir frastøtt av glasstaven?

Fasiten sier: a) Nei b) Ja

Dette er det jeg tenker.

På a) tenkte jeg først at siden staven er positivt ladd og den tiltrekker seg kula, så må kula være negativt ladd.
Det er fordi motsatte krefter tiltrekker hverandre, tenkte jeg helt til jeg så fasiten som sier nei, og da fikk jeg en ny tanke, som jeg lurer på stemmer.

Ny tanke:

Vi holder altså en positivt ladd stav ved kula slik at staven tiltrekker seg kula. Elektroner i kula vil nå nærme seg den positivt ladde glasstaven. Det betyr videre at det vil bli et underskudd av elektroner på den ene halvdelen av kula. Der vil det da være et overskudd av positive ladninger, mens på den andre vil det være overskudd av elektroner. Av dette tenker jeg da at vi ikke sikkert kan si at kula er negativt ladd for den har jo ikke overskudd av elektroner over hele kula.

Hva tenker dere om min tankegang / hvis feil vær så snill og skriv svar + hvordan man bør tenke.

på b) har vi jo videre at glasstaven er positivt ladd. Dette er faktum fra teksten. Hvis kula er positivt ladd, dvs. overskudd av positive ladninger over hele kula, vil den frastøte staven fordi motsatte krefter virker med en frastøtende kraft på hverandre.

Kommentarer på b) er velkomne også :)

Tusen takk
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

bumpy
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Noen som kan svaret eller? :P
Er øving til en prøve :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Spørsmålet ditt er vel på grensen av hva som kan kalles "matematikk i andre fag", men fysikk er jo gøy..

Mener din tolkning av hva som skjer er korrekt. Her forklarer Walter Lewin hvorfor, ca 7-8 min ut i forelesningen :-) http://ocw.mit.edu/courses/physics/8-02 ... -together/
Svar