ln derivert

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
brukernavn01
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 11/11-2003 18:35

Jeg beklager evnt irritasjoner over at jeg i den siste tiden har vært en flittig bruker av forumet. Tar 2mx som privatist og har ikke så mange å diskutere med :( her hvor jeg er, og ber om forståelse for det.

Så til spørsmålet mitt:

g(x)=x/(ln x)

Den deriverte:

Jeg har kommet fram til (lnx - x) / (ln x)^2

Fasiten derimot mener at den deriverte er (2lnx - (lnx)^2)/x^2

Noen som tar parti i saken?
Martin
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

g(x)=x/(ln x)

g'(x)=(ln x - 1 )/(ln x)[sup]2[/sup]
fikk jeg...
Rune

Det blir garantert (lnx -1)/(ln x)^2, sikker på at du har skrevet av oppgave riktig?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei igjen!

Forumet er der for å brukes og kan ikke benyttes for ofte. Når det gjelder derivasjonen slutter jeg meg til de to over.

MVH
KM
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Det blir nok (ln x - 1) / (ln x)[sup]2[/sup]
Ettersom du fikk x istedet for 1 i din utregning er det viktig å huske på at x delt på x blir 1, og ikke x.

Thomas :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

brukernavn01 skrev:Fasiten derimot mener at den deriverte er (2lnx - (lnx)^2)/x^2
Ville bare legge til at svaret som står i fasiten er er den deriverte av (ln x)[sup]2[/sup]/x + C
midd
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2003 16:24

Hei, Jeg skal også opp som privatist i 2MX denne julen.
Ta kontakt så kan vi veksle erfaringer.

Det værste med derivasjon er disse brøkene med masse potenser med reele tall.
Svar