Diff. Ligning. Finn fjærkonstant.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Zahand
Cayley
Cayley

Hei, jeg holder på med en oppgave og er litt usikker på om svaret mitt er riktig. (Det er ikke noe fasit på den oppgaven fordi det er en partalls-oppgave) Det er fra boka Elementary Differential Equations fra Kohler § Johnson.

Slik lyder oppgaven.

A 20-kg mass was initially at rest, attached to the end of a vertically hanging spring. When given an initial downwards velocity 2 m/s from it's equilibrium rest position, the mass observed to attain a maximum displacement of 0.2 m from its equilibrium position. What is the value of the spring constant?

Jeg tenkte slik:

Etter at massen har blitt påført krafter som gir den en haastighet på 2 m/s vil den strekke ut fjæren. Etter tiden t, vil massen stå still og da vil, akuratt i det tidspunktet, G = F.

G = mg og F = ky

mg = ky => k = 981 N/m

Det virker veldig stort, men på en annen side, så er det en 20-kilograms masse. Og det trengs en ganske sterk fjær for å holde den i ro og kun strekke seg 20 cm.

Er dette rikitg, eller bommer vi totalt?
Last edited by Zahand on 29/04-2014 18:05, edited 1 time in total.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

trur dere må sette opp DE som helhet, nå har jeg dårlig tid (skal rekke et fly).
der den 2. ordens DE blir (mener jeg):

[tex]\large y"\,+\,ky=0[/tex]

samt initialbetingelser
denne får løsning ala:

[tex]y=A\sin(a*t)\,+\,B\cos(b*t)[/tex]

finn når max utslag er;

[tex]y '(0)=0,2[/tex]

jeg kladde raskt [tex]k=2000\,(N/m)[/tex]

noen andre får se på dette, kanskje plutarco...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

Zahand wrote:
A 20-kg mass was initially at rest, attached to the end of a vertically hanging spring. When given an initial downwards velocity 2 m/s from is equilibrium rest position, the mass observed to attain a maximum displacement of 0.2 m from its equilibrium position. What is the value of the spring constant?
Kraften på massen skyldes to ting: tyngden samt fjærkraften. La y være utslaget fra likevektspunktet til fjæra. Da blir

$my''=-ky+mg$,

med løsning

$y(t)=c_1\sin{\sqrt{\frac{k}{m}} t}+c_2\cos {\sqrt{\frac{k}{m}} t}+\frac{mg}{k}$.

Det er oppgitt at y(0)=0, y'(0)=2, samt at maksimalt utslag er 0.2.

y(0)=0 gir at $0=c_2+\frac{mg}{k}$, så $c_2=-\frac{mg}{k}$

y'(0)=2 gir at $\sqrt{\frac{k}{m}}c_1=2$, så $c_1=2\sqrt{\frac{m}{k}}$.

Løsningen blir altså

$y(t)=2\sqrt{\frac{m}{k}}\sin{\sqrt{\frac{k}{m}} t}-\frac{mg}{k}\cos {\sqrt{\frac{k}{m}} t}+\frac{mg}{k}$.

Herfra er det enkelt å finne k utfra kravet om at maksimalt utslag er 0.2.

(dersom gravitasjon ikke er tilstede kan man sette g=0 og man får et noe enklere uttrykk)
Gustav
Tyrann
Tyrann

Zahand wrote: Jeg tenkte slik:

Etter at massen har blitt påført krafter som gir den en haastighet på 2 m/s vil den strekke ut fjæren. Etter tiden t, vil massen stå still og da vil, akuratt i det tidspunktet, G = F.

G = mg og F = ky

mg = ky => k = 981 N/m

Det virker veldig stort, men på en annen side, så er det en 20-kilograms masse. Og det trengs en ganske sterk fjær for å holde den i ro og kun strekke seg 20 cm.

Er dette rikitg, eller bommer vi totalt?
Problemet er at $F\neq G$ ved maksimalt utslag. Likheten gjelder kun i likevektspunktet.
Zahand
Cayley
Cayley

Ok. Men en ting og jeg en venn lurer på, er hvordan man går fra

[tex]my'' = -ky+mg[/tex]

til

[tex]y(t)=c_{1} \sin \sqrt{\frac{k}{m}}t + _{2} \cos \sqrt{\frac{k}{m}}t + mg[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

Zahand
Cayley
Cayley

Takk skal du ha. Nå er det kun en ting jeg lurer på.

Janhaa skrev jo at y''+ky = 0, men som du sa skyldes kraften på massen to ting; tyngen og fjærkraften. Så langt så godt.

Men det som jeg ikke helt skjønner er dette.

I boka er det en liten del-kapittel kalt "Behaviour of the Model" der de forklarer overdempte, kritisk dempete og underdempete modeller.

Der går de ut ifra:

[tex]my''+\gamma y'+ky = 0[/tex]

De skriver den karkateristiske ligningen og viser at den har røttene:

[tex]\lambda_{1,2} = \frac{-\gamma \pm \sqrt{\gamma^{2}-4mk}}{2m}[/tex]

Og dersom gamma^2 < 4km vil den ha røtter som er komplekse konjugater.

[tex]\frac{-\gamma}{2m} \pm i\frac{\sqrt{4mk-\gamma^{2}}}{2m} = \alpha \pm i\beta[/tex]

Siden vi ikke har noen demper vil alpha = 0 og gamma = 0 og vil ha løsningen.

[tex]y(t)=c_{1} \cos \beta t+c_{2} \sin \beta t[/tex]

Da er det bare å sette inn mine verdier, men hvor kommer tyngen inn? Vi er jo enige at kraften på massen skylde to ting; tyngen og fjærkonstanten.

Hvordan skal jeg gå frem når
[tex]my''+\gamma y'+ky \neq 0[/tex]

Jeg ser at du la til mg/k, hvordan kom du frem til det?

Takk på forhånd.
Post Reply