Kjapt spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
truulte
Pytagoras
Pytagoras

Hei

Hvordan er utregningen i denne brøken: [tex]\frac{-10,1}{3,6}[/tex]

Takker og bukker:)
Guest

truulte wrote:Hei

Hvordan er utregningen i denne brøken: [tex]\frac{-10,1}{3,6}[/tex]

Takker og bukker:)
Dette er kalkulatormat.
Hvis du absolutt vil regne for hånd, så kan du utvide brøken for å fjerne kommaet, og utføre divisjon på vanlig måte.

$-101:36 = ...$
truulte
Pytagoras
Pytagoras

Takk for svar!

Da slipper jeg å lure på om jeg har noen huller^^

Det pleier å stå i læreboka om det er meningen å bruke kalkulator, men det gjorde det ikke her. Det var på slutten av en likning denne brøken kom opp, og jeg er ikke erfaren nok til å vite om det er noe jeg ikke kan eller om det er meningen å bruke hjelpemidler vis det ikke står noe om det :?

F.eks. vis en likning ender med [tex]x=\frac{-10,1}{3,6}[/tex] eller liknende. Vil det være meningen å bruke kalkulator selv om det ikke er opplyst i oppgaven?
Guest

truulte wrote:
F.eks. vis en likning ender med [tex]x=\frac{-10,1}{3,6}[/tex] eller liknende. Vil det være meningen å bruke kalkulator selv om det ikke er opplyst i oppgaven?
Da ville jeg brukt kalkulator, ja, og skrevet at x er tilnærmet lik det avrundede svaret. Men jeg synes det er rart at du kan få et slikt svar i det hele tatt, egentlig. Oppgavene i norsk skole er som regel "finere" enn det der. Kanskje du har noe å gå på underveis i utregningen. Kan du legge ut den oppgaven?
truulte
Pytagoras
Pytagoras

[tex]12,6x + 5,8 = 9x - 4,3[/tex]

[tex]12,6x - 9x = - 4,3 - 5,8[/tex]

[tex]= \frac{3,6x}{3,6} = \frac{-10,1}{3,6}[/tex]

[tex]x = 2,8[/tex]

(Fasit: 2,8)

99% av tiden så er enklere, men noen ganger virker det som det plutselig blir mye vanskeligere.
Post Reply