Bevegelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
AndersWB

Kanskje jeg er dum, ikke vet jeg, men jeg sitter med et ekstremt jernteppe når jeg leser og leser på denne oppgaven...

Et småfly som kan holde en konstant akselerasjon på 3,0 m/s2, må ha en fart på 30 m/s for å kunne lette.
Hvor lang må startstripa være?

Kan noen forklare fremgangsmåter, samtidig oppgi formler.. Sitter helt fast her :/

Takk på forhånd!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Med forbehold, du kan vel bruke at:

[tex]s=v_0t\,+\,0.5a*t^2[/tex]
så finnerdu t vha v=a*t
uansett, jeg får s = 450 meter

høres det fornuftig ut?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
skf95
Descartes
Descartes

Janhaa wrote: uansett, jeg får s = 450 meter

høres det fornuftig ut?
Hvordan fikk du det? Med startfart 0 m/s tar det (med gitte akselerasjon) 10 sekunder å nå sluttfarten på 30 m/s. Setter vi inn i strekningsformelen du oppga, med [tex]v_0=0[/tex], får jeg 150 meter. Alternativt kan en vel bruke [tex]s= \frac{1}{2} ( v_0 +v))t[/tex], som med [tex]v=30[/tex], [tex]v_0=0[/tex] og [tex]t=10[/tex] også gir [tex]s=150[/tex]m.

Er for tiden i førstegangstjeneste i forsvaret, og merker ting lett glemmes, så fullt mulig jeg er på bærtur nå :P

Forøvrig er denne posten en fin huskelapp i fysikk:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=37190
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

skf95 wrote:
Janhaa wrote: uansett, jeg får s = 450 meter
høres det fornuftig ut?
Hvordan fikk du det? Med startfart 0 m/s tar det (med gitte akselerasjon) 10 sekunder å nå sluttfarten på 30 m/s. Setter vi inn i strekningsformelen du oppga, med [tex]v_0=0[/tex], får jeg 150 meter. Alternativt kan en vel bruke [tex]s= \frac{1}{2} ( v_0 +v))t[/tex], som med [tex]v=30[/tex], [tex]v_0=0[/tex] og [tex]t=10[/tex] også gir [tex]s=150[/tex]m.
Er for tiden i førstegangstjeneste i forsvaret, og merker ting lett glemmes, så fullt mulig jeg er på bærtur nå :P
Forøvrig er denne posten en fin huskelapp i fysikk:
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=37190
nei, si det, jeg jobber på flyttefot... :=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
fmskmla

Eventuelt bare $s = \frac{v^2}{2a} = \frac{30^2}{2 \cdot 3} = 150$ :)
Post Reply