Spiss vinkel med følgende: [tex]sin(\alpha ) = \frac{3}{5}[/tex]
hvordan skal jeg gå frem for å finne [tex]tan(\alpha )[/tex] og [tex]cos(\alpha )[/tex] uten kalkulatoren ?
fremgangsmåte for å finne tan og cos
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]\sin^2(\alpha )+ \cos^2(\alpha )=1[/tex]fjoesne wrote:Spiss vinkel med følgende: [tex]sin(\alpha ) = \frac{3}{5}[/tex]
hvordan skal jeg gå frem for å finne [tex]tan(\alpha )[/tex] og [tex]cos(\alpha )[/tex] uten kalkulatoren ?
og
[tex]\tan(\alpha)=\sin(\alpha)/\cos(\alpha)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
En eller annen gang så har jeg nok det, men det er for lenge siden glemt.skf95 wrote:Hint: Antar du har lært om enhetssetningen?
Litt oppfriskning med google og wikipedia funker bra. Takk for hjelpen

edit:
Ut i fra denne setningen forstår jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal komme frem til fasitsvaret. må vel gå igjennom 1Ma en gang til da tenker jeg, ser ikke ut som om det er noe godt beskrevet i 2mx-boken jeg jobber med.
Mathematics is a game played according to certain simple rules with meaningless marks on paper. --David Hilbert
Hva er problemet, mener du? Setningen sier at [tex]\mathrm{sin}^2x + \mathrm{cos}^2x=1[/tex]. Løst med hensyn på cosinus, får vi at [tex]\mathrm{cos}x = \sqrt{ 1- \mathrm{sin}^2x }[/tex]. Setter vi inn verdien til sinus som er oppgitt i oppgaven, får vi [tex]\mathrm{cos}x = \sqrt{ 1- ( \frac{3}{5} )^2 } = \sqrt{1- \frac{9}{25}} = \sqrt{ \frac{16}{25} } = \frac{4}{5}[/tex].fjoesne wrote: Ut i fra denne setningen forstår jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal komme frem til fasitsvaret. må vel gå igjennom 1Ma en gang til da tenker jeg, ser ikke ut som om det er noe godt beskrevet i 2mx-boken jeg jobber med.
Tangens finner du ved å dele cosinusverdien på sinusverdien; [tex]\mathrm{tan}(x)= \frac{ \mathrm{sin}(x) }{ \mathrm{cos}(x) }= \frac{3/5}{4/5} = \frac{3}{4}[/tex].
Noe av dette som er uklart?

Lektorn wrote:Du bør vel også si noe om hvorfor du velger positiv verdi for cosinus (spiss vinkel).
Må jeg si det når det er oppgitt i oppgaven?
oppgaven er som lyder:
"Gitt en spiss vinkel v slik at sin v = [tex]\frac{3}{5}[/tex], finn cos v og tan v uten å bruke lommeregneren"
Mathematics is a game played according to certain simple rules with meaningless marks on paper. --David Hilbert