Median og forholdHei

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei. Har en "vis at" oppgave her som jeg sliter litt med, som jeg gjør med de fleste "Vis at" oppgaver.

"La E være midtpunktet på AB i trekanten ABC. Videre er A midtpunktet på DC, og linja BD treffer linja gjennom C og E i F.

Vis at F deler linjestykket DB i forholdet 2:1.

Aner ikke hvordan jeg skal gå frem for å bevise det.
Attachments
visAt123123.png
visAt123123.png (19.53 KiB) Viewed 2640 times
AnjaS
Fibonacci
Fibonacci

Hei. Først må du finne M idt punktet til alle vektorene. ved regning som å finne 1/2 Dc vektof da finner du A pungt som igjen du kan finne ABC Videre viser du hvordan du finner alle punktene. Da du skal vise den siste F ganger BD vektor med 1/3 for å komme opp i forholdet 2:1.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Jeg forstår ikke helt. Jeg forstår også at oppgaven gjerne kan løses med vektorer, men det er ikke hensikten her.
Brahmagupta
Guru
Guru

Skal dette gjøres geometrisk er formlikhet veien å gå! Problemet her er at det ikke
er noe særlig med formlike trekanter, da må vi konstruere noen selv.

Start med å konstruere en linje, $l$, gjennom $B$ parallell med $CD$. Forleng så linjestykket $CF$
slik at det skjærer den nye linjen i et punkt $G$. Nå kan vi finne noen formlike trekanter!
Jeg deler resten av beviset opp i deloppgaver så kan du prøve deg på resten selv.

a) Vis at $\triangle{ACE}$ er kongruent med $\triangle{BEG}$.
b) Vis at $\triangle{CDF}$ og $\triangle{BFG}$ er formlike.
c) Vis at $2BF=DF$ (dette vil si at $F$ deler linjestykket $BD$ i forholdet $2:1$).
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Tegner en linje [tex]BG[/tex] som utvider [tex]CB[/tex] slik at [tex]2CB = CG[/tex]. Da oppstår [tex]\bigtriangleup DCG[/tex].

Utvider også [tex]CE[/tex] gjennom punktet [tex]F[/tex] til en ny linje [tex]EH => 2CE = CH[/tex].

Dette betyr at [tex]B[/tex] er midtpunkt på linjen [tex]CG[/tex] og [tex]H[/tex] er midtpunkt på [tex]DG[/tex]. Linjene [tex]HC[/tex] og [tex]BD[/tex] er derfor medianer i [tex]\bigtriangleup DGC[/tex] og

krysningspunktet [tex]F[/tex] for medianene deler bl.a [tex]DF[/tex] og [tex]BF[/tex] i forholdet 2:1.

Prøver meg å vise med medianer da det er delkapittelet det ligger under (glemte å nevne det)

Er det en grei måte å skrive det på? Jeg har ikke lærer og aner ikke hva som er forventet i slike oppgaver.
Brahmagupta
Guru
Guru

Dette fungerer helt fint, men det er et par steder du gjør noen litt raske slutninger uten argumentasjon.

Det er greit at du forlenger $CB$ til et punkt $G$ slik at $BG=CB$. Men når du forlenger $CE$ gjennom $F$
og kaller skjæringspunktet mellom denne linja og $DG$ for $H$ er det ikke helt trivielt at $H$ deler $DG$
i to like store deler. For å vise dette måtte du først vist at $\triangle{CDG}\sim\triangle{ABC}$ med forhold
$2:1$, som medfører at $DG$ er parallell med $AB$. Deretter må du vise at $\triangle{ACE}\sim\triangle{CDH}$
med forhold $1:2$ og først da kan du konkludere med at $H$ er midtpunktet på $DG$.

Disse problemene kan du unngå i en viss grad ved å forandre litt på konstruksjonen din. Konstruer en linje
gjennom $D$ parallell med $AB$ og kall skjæringspunktet med $CB$ for $G$. Nå følger det umiddelbart
at $\triangle{ABC}\sim\triangle{CDG}$ og $\triangle{ACE}\sim\triangle{CDH}$ med forhold $1:2$ siden
$CD=2AC$. Hvilket medfører at $H$ er midtpunktet på $DG$ som ønsket.
Post Reply