Maksimum og minimum til f

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
stromesc
Pytagoras
Pytagoras

Regn ut globalt maksimum og minimum til følgende funksjon:

f(x) = x + 2e^(-x) Df=[0,2]

Hva jeg har gjort foreløpig:

Kandidater til min/max er:
Randpunktene
f(0) = 2
f(2) = 2+(2/e^2)

Kritiske punkter
f`(x) = 1 - 2e^(-x)

f`(x) = 0

1 - 2e^(-x) = 0

1 = 2 /(e^x) |* e^x

e^x = 2

x= ln2

Globalt minimum f(ln2) = ln2 + 2e^-ln2 = 1+ ln2 , for x = ln2
Globalt maksimum f(2) = 2 + 2e^-2 , for x = 2

Hvordan sjekker jeg om dette eventuelt er riktig? har ikke løsning/fasit på oppgaven. Må jeg eventuelt utdype svaret? Sliter litt med forståelsen.
På forhånd takk for eventuelle svar.
Lektorn
Riemann
Riemann

stromesc wrote: Hvordan sjekker jeg om dette eventuelt er riktig?
Legg inn funksjonen i GeoGebra, så vil du nok se at svarene dine er rett. :)

Hva er det du ikke forstår; forskjellen på globalt og lokalt max/min?
stromesc
Pytagoras
Pytagoras

Etter å ha lagt inn funksjonen i GeoGebra (skjermdump i link under), ser jeg hvertfall at det globale minimumspunktet i x = ln2 ser riktig ut. Men det skal vel også være et globalt maksimumspunkt i punktet x = 2? Punktet x = 2 er jo med i definisjonsområdet.

Oppgaveteksten sier forøvrig nøyaktig: Regn ut globalt (absolutt) maksimum og minimum til f.

Har dere øvrig noen tips til hvordan jeg kan uttrykke meg mer korrekt "matematisk"?

Bør jeg f.eks ha med i svaret at det det er et globalt minimum i x = ln2 , fordi funksjonen er avtagende når f`(x) < 0 for x < ln2 og voksende når f`(X) > 0 for x > ln2

http://i61.tinypic.com/25aup7p.gif
Lektorn
Riemann
Riemann

Såvidt jeg ser på din utregning har du jo funnet både globalt maks og min?

Nå kjenner ikke jeg kravene for føring i det faget du har på høyskole/universitet, men fremgangsmåten din synes jeg ser helt fin ut.

* Beskriv kandidater, dvs endepunkter og kritiske punkter.
* Finn lokale maks/min ut fra kriteriene over.
* Undersøk om det er noen globale maks/min blant punktene ved utregning av f-verdi.

Å stadfeste at et kritisk punkt er et ekstremalpkt bør nok gjøres, enten ved å sette inn verdier over/under eller med fortegnskjema.
stromesc
Pytagoras
Pytagoras

Var vel jeg som ble lurt litt av Geogebra muligens, det er vel slik at kommandoen "ekstremalpunkt" ikke avmerker på randpunktene/endepunktene? Er ikke så veldig kjent med programmet, men det virker jo veldig spennende.

Går ikke på skole for øyeblikket, men ettersom jeg starter neste år etter en del år i forsvaret, sitter jeg å plundrer litt med "Kalkulus" av Lorentzen ; Hole ; Lindstrøm. En bok jeg forøvrig synes er noe sparsommelig med gode eksempler.
Lektorn
Riemann
Riemann

Nei, ekstremalpunkt er en kommando som ikke gir det den hele og fulle sannhet. :)
Men GeoGebra er et meget bra verktøy!
Post Reply