Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
JørgenAnd
Noether
Noether
Posts: 23
Joined: 04/11-2014 10:25

er stuck i denne oppgaven.
er omtrent 1 mm fra å løse den hver gang føler jeg.. trur jeg har kjørt meg fast.
gjelder begge del oppgaver.
Forøvrig de svarere jeg får stoler jeg ikke på heller :P

oppgave 1 får jeg som svar (x-1)(x-2/3)
oppgave 2 får jeg som svar (x-4)
Attachments
Ulikheter.png
Ulikheter.png (11.51 KiB) Viewed 992 times
Lektorn
Riemann
Riemann
Posts: 1630
Joined: 26/05-2014 22:16

Samle alt på en side så du får null på den andre siden.
Sett alt på felles brøkstrek, trekk sammen og faktoriser.
Tegn fortegnsskjema for alle faktorene. Husk at når nevner er null har du ingen løsning.
JørgenAnd
Noether
Noether
Posts: 23
Joined: 04/11-2014 10:25

Får da 3x^2-5x+2 / x(x-2) > 0

så faktoriserer jeg andregradsligningen og får x=1 og x=2/3 (x-1) (x-2/3)
Lager jeg fortegnslinje med de to faktorne pluss de to som står i nevner da?
Lektorn
Riemann
Riemann
Posts: 1630
Joined: 26/05-2014 22:16

Ja, lag fortegnsskjema med en linje for hver faktor (i både teller og nevner) og så en oppsummerende linje til slutt.

Ikke glem å ta med konstanter også, der det dukker opp. Hvis disse er negative snus hele resultatet.
Husk også at de verdier som gir null i faktorene fra nevneren må tas ut av løsningen.
JørgenAnd
Noether
Noether
Posts: 23
Joined: 04/11-2014 10:25

ok i oppgave b får jeg dette:
x^2-9x+16.. som faktorisert da blir [tex]x=9+\sqrt{17} x=9-\sqrt{17}[/tex]
Å det over fellesnevner som jeg da får til å bli (x-3)(x-2)
fatte liksom ikke helt ka æ gjør vidre da... :P
Post Reply