Gudbrand I. Lia har et gjerde som er 20 m langt. Han skal lage to rektangulære områder inntil fjøsveggen slik figuren viser:
....................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...................................................
................................................... !.................................!.................................... !...........................................................................
....................................................!.................................! ....................................!..........................................................................
....................................................!.................................!.....................................!..........................................................................
............................................... x .!............................ x..!.....................................!..x.......................................................................
....................................................!.................................!.....................................!..........................................................................
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
FJØSVEGGEN
(Utropstegnene er gjerdet som til sammen er 20 meter, og den lange mørke stripen under er fjøsveggen)
-Finn lengden og bredden av hele området når arealet skal blir størst mulig.
Håper dere skjønte oppgaven, det var den beste tegningen jeg fikk til. Jeg må si at jeg står dønn stille på denne oppgaven, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når ingen av lengdene er kjent. Utenom at hele gjerdet tilsammen er 20 meter. Takk for hjelp!