Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
hallapaadeg wrote:Ikke at jeg er noen ekspert på difflikninger, men det er noe muffins på gang her:
ThomasSkas wrote:
(Sidenote: Jeg fikk riktig svar ved å gjøre som FAB skrev her)
FAB wrote:Jeg ville ha delt likningen med x på starten:
så er F=
Ok, så jeg skal bruke F = -2/x som integrerende faktor?
Hvis ja, da har jeg skjønt det dere sier og da har jeg lært å se på diff. likninger på en litt bedre måte. Og ikke bare begynne å løse før man tenker seg om.
For å bruke integrerendefaktor må du først "dele bort" alt som står foran y'.
En grei måte å se dette på er å derivere venstre side etter at du har ganget med integrerende faktor og trukket sammen.
Lektorn wrote:For å bruke integrerendefaktor må du først "dele bort" alt som står foran y'.
En grei måte å se dette på er å derivere venstre side etter at du har ganget med integrerende faktor og trukket sammen.
Lektorn wrote:For å bruke integrerendefaktor må du først "dele bort" alt som står foran y'.
Jeg fant at det er integrerende faktor, som de andre nevnte ovenfor.
Da må jeg vel gange ovenfor med den, men da får jeg
Og herfra får jeg bare et tullesvar som jeg ikke gidder å skrive opp fordi det er helt på jordet sammenliknet med fasiten.
Gjenkjenner du produktregel for derivasjon på venstre side? = 1 , eller? Så tar du integral av begge sidene og står igjen med = x+c
edit: copy paste uff..
Hei, ja, det var nettopp det jeg gjorde, men jeg fikk faktisk x^4 etter at jeg hadde ganget opp med x^2, og derfor tenkte jeg at det var helt på jordet.
Takker!