Drive med fortegnslinjer. Har et problem med hvordan svarene skal skrives. Noen som kan hjelpe med hvordan det under her skal leses som?
<1,4>
< v.pil, 0] U [1, h.pil>
< og > er her "pilklammer" og h.pil er høyrevendt pil og v.pil venstrevendt pil.
hvordan leses dette?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
- Innlegg: 43
- Registrert: 11/11-2003 18:35
Kan jo slenge til en oppgave samtidig, som vil gjøre det litt mer oppklarende for meg.
Løs ulikhetene ved å bruke faktoriseringsmetoden.
x^2+8x+15<0
(x-3)(x-5)<0
Så har jeg laget fortegnslinjer og funnet ut at
(x-3)(x-5) er mindre enn null hvis x er større enn 3 og mindre enn 5.
Kan svaret skrives slik: x€<3,5> ?
Fasiten mener svaret er x€<-3,-5>
Da blir jeg litt rar i hodet
Løs ulikhetene ved å bruke faktoriseringsmetoden.
x^2+8x+15<0
(x-3)(x-5)<0
Så har jeg laget fortegnslinjer og funnet ut at
(x-3)(x-5) er mindre enn null hvis x er større enn 3 og mindre enn 5.
Kan svaret skrives slik: x€<3,5> ?
Fasiten mener svaret er x€<-3,-5>
Da blir jeg litt rar i hodet
Martin
<1,4>brukernavn01 skrev:Drive med fortegnslinjer. Har et problem med hvordan svarene skal skrives. Noen som kan hjelpe med hvordan det under her skal leses som?
<1,4>
< v.pil, 0] U [1, h.pil>
< og > er her "pilklammer" og h.pil er høyrevendt pil og v.pil venstrevendt pil.
Intervall fra 1 til 4 (1 og 4 er ikke med)
< v.pil, 0] U [1, h.pil>
Intervall opp til og med 0, og fra og med 1 og oppover (altså alle reelle tall unntatt de som er mellom 0 og 1)
-
- Noether
- Innlegg: 43
- Registrert: 11/11-2003 18:35
Takk skal du ha, en liten kortslutning som førte til gal faktorisering, men mens vi er inne på temaet:
Under en eksamen, når er det greit å ikke vise utregningen på andregradsformelen?
Aldri? For man kan jo regne det ut ved hjelp av programmet på kalkulatoren.......
noen erfaringer/synspunkter ?
Og et spørsmål til, er det noen grunn til at man setter pilklamme i stedet for vanlig parentes rundt <1,4>?
Under en eksamen, når er det greit å ikke vise utregningen på andregradsformelen?
Aldri? For man kan jo regne det ut ved hjelp av programmet på kalkulatoren.......
noen erfaringer/synspunkter ?
Og et spørsmål til, er det noen grunn til at man setter pilklamme i stedet for vanlig parentes rundt <1,4>?
Martin
-
- Noether
- Innlegg: 43
- Registrert: 11/11-2003 18:35
Takk for det, men er det noen spesiell grunn til at man setter pilklamme i stedet for vanlig parentes?
Er "x<-1,3 eller x>2,3" det samme som
x€<v.pil,-1.3]U[2.3,h.pil> ?
Er "x<-1,3 eller x>2,3" det samme som
x€<v.pil,-1.3]U[2.3,h.pil> ?
Martin
brukernavn01 skrev:Er "x<-1,3 eller x>2,3" det samme som
x?<v.pil,-1.3]U[2.3,h.pil> ?
Det blir vel noe av det samme ja..
Grunnen til at <> brukes er at det er forskjell på et lukket og et åpent intervall. <a,b> er åpent, [a,b] er lukket. Forskjellen er at i sistnevnte er a og b med i intervallet.
De kan også kombineres: [a, b> betyr fra og med a og opp til b (men ikke med b)
En pil (eller +/-infinity, liggende 8-tall) angir at det går uendelig langt i den retningen. [1,-> > betyr alle reelle tall over 1.
Andre notasjoner brukes også, har sett (a,b) for åpent intervall, og læreboken min bruker ]a,b[ for åpent intervall.
-
- Noether
- Innlegg: 43
- Registrert: 11/11-2003 18:35
Hehe, maser fælt nå, men jeg vil nødig gjøre feil på små bagateller.
Er <v.pil,-3]U[2,h.pil> det samme som <v.pil,-3>U<2,h.pil>
eller er det en vesentlig forskjell i betydningen av det?
Er <v.pil,-3]U[2,h.pil> det samme som <v.pil,-3>U<2,h.pil>
eller er det en vesentlig forskjell i betydningen av det?
Martin
Det er ikke det samme.. I det første er -3 og 2 inkludert, i det andre er de ikke inkludert i intervallet.brukernavn01 skrev:Er <v.pil,-3]U[2,h.pil> det samme som <v.pil,-3>U<2,h.pil>
eller er det en vesentlig forskjell i betydningen av det?