vekstfart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
martinsen

Hei!

Står fast på en oppgave her, trenger hjelp til å fullføre oppgaven.
En funksjon er gitt ved f(t)=1,0*0,2^t
Denne oppgaven handler om et preparat som sender ut radioaktiv stråling og hvordan massen avtar med tiden.
a) Bruk digitalt verktøy til å finne den momentane vekstfarten når
1 t=0,4 2 t=1,5
Dette gikk greit, Casio kalkulator ga 1) -0,85 (ca)
2) -0,14
b) Bruk svaret i oppgave a2 til å finne en tilnærmet verdi for massen når t=1,6
Javel, får ikke til svar som stemmer med fasit. Den sier 0,075gram.
Tenkte at -0,14g/t kunne deles på 1,6 timer (gram per tid delt på tid = gram, right?) Får da 0,0875.
Neivel, litt mer triksing med 0,14 og 1,6 (og 1,5 for den saks skyld) hjelper meg ikke nærmere svaret.
Noen som har noen triks/tips/vink?
Lektorn
Riemann
Riemann

Sjekk regnestykket med benevningene så ser du om det blir rett med deling eller multiplikasjon.
Antar massen er målt i $g$ og tiden i $s$ og du får: $\frac {g}{s} \cdot {s} = g$
martinsen

Tiden er målt i timer, altså 1,5 timer og 1,6 timer. Tenker du (0,14 g/t delt på 1,5t)*1,6t ?
Massen måles i gram ja, men med momentan vekstfart finner jeg ved 1,5 timer hvor mye massen avtar med i gram ved akkkurat dette tidspunktet, ikke hvor mye den veier.
Lektorn
Riemann
Riemann

Jeg siktet til første posten din der det står:
(gram per tid delt på tid = gram, right?)
Dette stemmer ikke hvis jeg tolker det du skriver riktig. $\frac {\frac {g}{tid}}{tid} = \frac {g}{tid^2}$
martinsen

Aha!

Sånn går det når jeg ikke skriver ned hva jeg tenker. Men føler ikke jeg kommer så mye nærmere.
-0,14 g/t * 1,6t = -0,224g. Kan jeg bruke dette videre eller driver jeg å roter nå?
Post Reply