Prøvemuntlig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
bekymret1.kl

Heisann alle sammen! Jeg skal ha matte prøvemuntlig neste uke og har fått denne oppgaven. Kan noen hjelpe meg? Jeg er utrolig dårlig i matte!

''Per og Pål skal pusse opp leiligheten sin. Den inneholder ett soverom, stue, kjøkken, gang og bad. De skal male vegger og tak i forskjellige farger, samt legge fliser eller parkett der det passer seg. Hjelp Per og Pål med planleggingen av oppussingsprosjektet.''
hansslang
Noether
Noether

Har aldri hatt muntlig prøve i matte før, men kommer på en del ting som kan være interessant å vise:
- Du kan lage en funksjon av malingspriser per kvadratmeter, og sammenlikne forskjellige malingstyper ettersom hvor stort areal som skal males.
- Du kan lage forksjellige "pakketilbud" som innebærerer soverom, stue, kjøkken osv. fra forskjellige leverandører, og så kan du sammenlikne hvem som blir billigst når du kjøper hva.
- Du kan lage budsjett og føre regnskap.
- Du kan late som per og pål må leie inn snekkere og se om det blir billigst å bruke noen som tar timesbetalt eller fastpris for jobben, når hele jobben tar x timer.

Aner ikke hva slags matematikkfag du har, men dette virker litt som ungdomsskole/1P, så du får bare bruke mye av det som er i pensum og være kreativ. Dette virker som en veldig åpen og kreativ oppgave. Lykke til :)
Post Reply