Hei, kan noen engler hjelpe meg med oppskrift for CAS til å løse oppgave 1b i del 2, fra følgende eksamenssett:
http://matematikk.net/res/eksamen/1T/1T ... sempel.pdf
Trenger veiledning til å løse 1T eksamen med CAS
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Skriv inn de tre likningene på hver sin linje. (Skriv inn likningen og trykke enter.) Pass på at du skriver mellomrom eller gangetegn mellom a og b, hvis ikke tolker Geogebra dette som en variabel med navnet "ab".
Etter at du har skrevet inn likningene markerer du de tre linjene ved å trykke og dra på det grå området til venstre for likningene. Når de tre linjene er markert, trykk på knappen der det står "x=".
Etter at du har skrevet inn likningene markerer du de tre linjene ved å trykke og dra på det grå området til venstre for likningene. Når de tre linjene er markert, trykk på knappen der det står "x=".
Tusen takk for tips, har du forslag til hvordan CAS skal benyttes i oppgave 3 på del 2.
http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 75#p188575Kathinka wrote:Tusen takk for tips, har du forslag til hvordan CAS skal benyttes i oppgave 3 på del 2.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Hei, jeg får ikke tastet inn de tre likningene i oppgave 1 samtidig, og lurer på om noen som kan vise meg det?
Mvh
Kathinka
Mvh
Kathinka
Hva mener du med å taste de inn samtidig?Kathinka wrote:Hei, jeg får ikke tastet inn de tre likningene i oppgave 1 samtidig, og lurer på om noen som kan vise meg det?
Mvh
Kathinka
Du kan enten taste de inn på hver sin linje, markere de med musa og trykke løs, eller skrive inn en løs-funksjon manuelt.

Hvis du skal skrive løs-funksjonen må du ha {} (husker plutselig ikke hva denne parentestypen heter) rundt alle likningene og , til å skille de. Videre må du ha {} rundt variablene du skal finne. i tillegg må du ha klammeparentes[] rundt hele funksjonen.
Dette er for å fortelle Geogebra at det er (i ditt tilfelle) 3 forskjellige likninger og 3 forskjellige variabler du vil finne.
Merk at du får 2 løsninger med forskjellige a og b-verdi. Likningsystemet har altså 2 løsninger. Noen ganger er det flere. Hvis du markerer likningene med musa og trykker løs numerisk, får du kun én løsning - og dermed ufullstendig svar.
Tusen takk for svaret. Kan du være så snill og vise meg CAS løsning for Oppgave 7 i del 2 på samme eksamensettet som er linket til øverst i dette innlegget.
På forhånd takk.
På forhånd takk.
Hva menes egentlig med "forklar hvorfor vi kan sette opp følgende likningssystem for å bestemme a, b og c"?
Fordi det er sånn? Fordi Geogebra sier det? Altså, utenom å gi selve løsningen, skjønner jeg ikke helt hvordan man skal svare.
Fordi det er sånn? Fordi Geogebra sier det? Altså, utenom å gi selve løsningen, skjønner jeg ikke helt hvordan man skal svare.
-
- Lagrange
De løsningene du finner, gjør at alle likningene er oppfylt. Det er bare litt mer avansert enn likningssystemet [x+y = 5, x = 3 - y] Du ser at i begge ligningene kan uendelig mange tall stå for løsningene, men bare en verdi for x og y oppfyller begge løsningene. Ved å videreføre dette kan man løse likninger med flere enn en ukjent.