Hei!
Håper noen kan hjelpe!
Vi har 2 X1 + 4 (X2)^1/2 som blir 2 over 2 X2^-1/2 = X2^1/2. Hvordan kommer man frem til dette?
Matematikk spm
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Formateringen din gjør det vanskelig å skjønne hva du spør om. Mener du [tex]2x_1 + 4x_2^{\frac{1}{2}} \Leftrightarrow \dfrac{2}{2x_2^{\frac{1}{2}}} = x_2^{\frac{1}{2}}[/tex]?Missy wrote:Hei!
Håper noen kan hjelpe!
Vi har 2 X1 + 4 (X2)^1/2 som blir 2 over 2 X2^-1/2 = X2^1/2. Hvordan kommer man frem til dette?
Dette går ikke med mindre du sitter på mer informasjon.
Kan du gi oss hele oppgaven?
Ja det stemmer, akkurat det jeg mente, litt vanskelig å skrive på pc.. Glemte bare å skrive at det er et - (minustegn); 2 over 2 X2^-1/2.(det er opphøyd i minus en halv) Det er MSB, marginal substitusjonsbrøk = U1/U2 = også kommer oppgaven.
Ok så etter å ha lest litt økonomi er det du driver med partiell derivering med hensyn på [tex]x_1[/tex] og deler dette på den partiell deriverte av [tex]x_2[/tex]?Missy wrote:Ja det stemmer, akkurat det jeg mente, litt vanskelig å skrive på pc.. Glemte bare å skrive at det er et - (minustegn); 2 over 2 X2^-1/2.(det er opphøyd i minus en halv) Det er MSB, marginal substitusjonsbrøk = U1/U2 = også kommer oppgaven.
(Det er ikke alle som studerer økonomi så det hadde vært fint om du var litt mer spesifikk)
Det gir deg:
[tex]\dfrac{\dfrac{\partial f}{\partial x_1}}{\dfrac{\partial f}{\partial x_2}}[/tex]
(om vi kaller funksjonen f)
Når du deriverer det første leddet med hensyn på [tex]x_1[/tex] får du den 2 og det andre leddet er jo bare en konstant derivert som gir 0 (ettersom du deriverer med hensyn på [tex]x_1[/tex].
Etterpå deler du på den partiell deriverte med hensyn på [tex]x_2[/tex] som betyr at det første leddet er konstant og det andre leddet blir bare å derivere en kvadratrot
[tex]= \dfrac{2 + 0}{0 + \dfrac{1}{2} \cdot 4 \cdot x_2^{\frac{1}{2}-1}} = \dfrac{2}{2x_2^{-\frac{1}{2}}} = \dfrac{2}{2\cdot \frac{1}{ x_2^{\frac{1}{2}}}} = \dfrac{2}{2\cdot \frac{1}{ \sqrt{x_2}}} = \dfrac{\cancel{2}\cdot \sqrt{x_2}}{\cancel{2}\cdot \frac{1}{ \cancel{\sqrt{x_2}}}\cdot \cancel{\sqrt{x_2}}} = \sqrt{x_2}[/tex]
Hvis du vil lære hvordan velge mange skriver fancy på pc (sånn som jeg har gjort nå) kan du bare trykke på "svar med sitat" oppe i høyre hjørne av innlegget mitt for å se hvordan man skriver matte tex-style (en veldig vanlig variant) på pc.
Er det mer du lurer på så er det bare å spørre