Matte muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hjelptilmatte

Hei dere,
I dag fikk jeg vite hva jeg kom opp i muntlig eksamen...og typisk meg så ble det det jeg overhode ikke ville komme opp i, nemlig matte! Læreren min suger og gjør alt for å trekke meg ned...jeg hadde matte på prøvemuntlig og det gikk ikke bra. Læreren min spurte i følge en sensor jeg har snakket med senere et 6 spørsmål, og jeg er en 3 elev! Det jeg da lurer på om dere har noe tips til i morgen og i dag? Jeg har øvd matte, men jeg vet ikke hva som kommer i morgen. Har dere noe tips til hva som er lurt å kunne til eksamen, som sensor kommer til å spørre om?
Hilsen en oppgitt 16 åring :? :cry: :| :)
Gjest

Hjelptilmatte skrev:Hei dere,
I dag fikk jeg vite hva jeg kom opp i muntlig eksamen...og typisk meg så ble det det jeg overhode ikke ville komme opp i, nemlig matte! Læreren min suger og gjør alt for å trekke meg ned...jeg hadde matte på prøvemuntlig og det gikk ikke bra. Læreren min spurte i følge en sensor jeg har snakket med senere et 6 spørsmål, og jeg er en 3 elev! Det jeg da lurer på om dere har noe tips til i morgen og i dag? Jeg har øvd matte, men jeg vet ikke hva som kommer i morgen. Har dere noe tips til hva som er lurt å kunne til eksamen, som sensor kommer til å spørre om?
Hilsen en oppgitt 16 åring :? :cry: :| :)
Hvordan er det lagt opp?
Forberedelsestid, tema osv.
Hjelptilmatte

I dag har jeg en forbredelsedag hvor jeg bare skal "pugge". I morgen får jeg utdelt oppgave og får veiledning ;)
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Hjelptilmatte skrev:I dag har jeg en forbredelsedag hvor jeg bare skal "pugge". I morgen får jeg utdelt oppgave og får veiledning ;)
Trikset er vel å pugge regler og formler, regne oppgaver du syns er vanskelige + lese på det du syns er vanskelig. Jeg vet med meg selv at jeg har en tendens til å pugge på alt annet enn det jeg syns er vanskelig, selvom det er nesten det viktigste.
Imorgen da du får oppgaven, må du jo såklart jobbe med denne og lese på eventuelle formler og regler som kan assosieres med denne oppgaven.

Får håpe sensor er litt greiere enn læreren din ;) Om han forstår at du ikke er en sekser elev, vil han nok mest sannsynlig ikke spørre sekser spørsmål, men heller spørsmål som kan være litt ledende og mulige å tenke ut selv.

Har aldri vært oppe i matte selv, men virker som et greit fag å være oppe i. Masse lykke til!
Gjest

Hjelptilmatte skrev:I dag har jeg en forbredelsedag hvor jeg bare skal "pugge". I morgen får jeg utdelt oppgave og får veiledning ;)
Ok, bra! Det du bør gjøre er å jobbe med ting du selv mener at du bør repetere. Det du kan veldig godt bør du ofre ikke noe/lite tid på.
Ellers bruk fantasien til temaet du får, og bruk skriftlige eksamensoppgaver som inspirasjon.
Hjelptilmatte

Hei folkens!

Tusen takk for tips! Jeg trakk oppgaven Sport og har funnet ut av mange oppgaver. Jeg lurte bare på en ting.

Det er fem personer og fem plasser. Hvor stor sannsynlighet er det for at person 1 kommer til å sitte ved siden av person 2? Skjønner ikke hvordan boka forklarer dette...

Takk på forhånd! :D :D :D
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Hjelptilmatte skrev:Hei folkens!

Tusen takk for tips! Jeg trakk oppgaven Sport og har funnet ut av mange oppgaver. Jeg lurte bare på en ting.

Det er fem personer og fem plasser. Hvor stor sannsynlighet er det for at person 1 kommer til å sitte ved siden av person 2? Skjønner ikke hvordan boka forklarer dette...

Takk på forhånd! :D :D :D
Selv om det er en del arbeid, kan det være lurt å systematisere alle de ulike måtene de to personene kan sitte på de 5 plassene. Jeg kaller person 1 for "1" og person 2 for "2", mens de andre markeres med #.

12###
1#2##
1##2#
1###2
#12##
#1#2#
#1##2
21###
##12#
##1#2
2#1##
#21##
###12
2##1#
#2#1#
##21#
2###1
#2##1
##2#1
###21
Her ser vi at det er 20 mulige utfall. Det er fordi pers 1 har 5 seter å velge mellom, mens person 2 kun har 4 (etter at person 1 har satt seg).
[tex]5*4=20[/tex]

Av disse 20 utfallene er det 8 som er gunstige, altså at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre. Dette er jo også logisk, for det er to situasjoner hvor person 1 sitter på enden. Da er det kun én ledig plass ved siden av. Når person 1 sitter på et av de tre setene i midten, er det to ledige plasser ved siden av som person 2 kan sitte på.
[tex]2*1+3*2=2+6=8[/tex]

Vi har altså 8 gunstige utfall og 20 mulige utfall.

Sannsynligheten for at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre blir da 8/20 = 2/5 = 0,40 = 40%
Hjelptilmatte

LektorNilsen skrev:
Hjelptilmatte skrev:Hei folkens!

Tusen takk for tips! Jeg trakk oppgaven Sport og har funnet ut av mange oppgaver. Jeg lurte bare på en ting.

Det er fem personer og fem plasser. Hvor stor sannsynlighet er det for at person 1 kommer til å sitte ved siden av person 2? Skjønner ikke hvordan boka forklarer dette...

Takk på forhånd! :D :D :D
Selv om det er en del arbeid, kan det være lurt å systematisere alle de ulike måtene de to personene kan sitte på de 5 plassene. Jeg kaller person 1 for "1" og person 2 for "2", mens de andre markeres med #.

12###
1#2##
1##2#
1###2
#12##
#1#2#
#1##2
21###
##12#
##1#2
2#1##
#21##
###12
2##1#
#2#1#
##21#
2###1
#2##1
##2#1
###21
Her ser vi at det er 20 mulige utfall. Det er fordi pers 1 har 5 seter å velge mellom, mens person 2 kun har 4 (etter at person 1 har satt seg).
[tex]5*4=20[/tex]

Av disse 20 utfallene er det 8 som er gunstige, altså at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre. Dette er jo også logisk, for det er to situasjoner hvor person 1 sitter på enden. Da er det kun én ledig plass ved siden av. Når person 1 sitter på et av de tre setene i midten, er det to ledige plasser ved siden av som person 2 kan sitte på.
[tex]2*1+3*2=2+6=8[/tex]

Vi har altså 8 gunstige utfall og 20 mulige utfall.

Sannsynligheten for at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre blir da 8/20 = 2/5 = 0,40 = 40%

Tusen takk! Tror jeg skjønte det! :D
Gjest

LektorNilsen skrev:
Hjelptilmatte skrev:Hei folkens!

Tusen takk for tips! Jeg trakk oppgaven Sport og har funnet ut av mange oppgaver. Jeg lurte bare på en ting.

Det er fem personer og fem plasser. Hvor stor sannsynlighet er det for at person 1 kommer til å sitte ved siden av person 2? Skjønner ikke hvordan boka forklarer dette...

Takk på forhånd! :D :D :D
Selv om det er en del arbeid, kan det være lurt å systematisere alle de ulike måtene de to personene kan sitte på de 5 plassene. Jeg kaller person 1 for "1" og person 2 for "2", mens de andre markeres med #.

12###
1#2##
1##2#
1###2
#12##
#1#2#
#1##2
21###
##12#
##1#2
2#1##
#21##
###12
2##1#
#2#1#
##21#
2###1
#2##1
##2#1
###21
Her ser vi at det er 20 mulige utfall. Det er fordi pers 1 har 5 seter å velge mellom, mens person 2 kun har 4 (etter at person 1 har satt seg).
[tex]5*4=20[/tex]

Av disse 20 utfallene er det 8 som er gunstige, altså at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre. Dette er jo også logisk, for det er to situasjoner hvor person 1 sitter på enden. Da er det kun én ledig plass ved siden av. Når person 1 sitter på et av de tre setene i midten, er det to ledige plasser ved siden av som person 2 kan sitte på.
[tex]2*1+3*2=2+6=8[/tex]

Vi har altså 8 gunstige utfall og 20 mulige utfall.

Sannsynligheten for at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre blir da 8/20 = 2/5 = 0,40 = 40%
Nå vet ikke jeg hva slags bord dette er, men slike oppgaver opererer ofte med runde bord, og da blir sannsynligheten 0.5 (med samme tankegang som nilsen bruker) [tex]\left(\dfrac{1}{5}\cdot \dfrac{2}{4}\right)5 = \dfrac{1}{2}[/tex].
Hvis ikke er jeg enig.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Gjest skrev:
LektorNilsen skrev:
Hjelptilmatte skrev:Hei folkens!

Tusen takk for tips! Jeg trakk oppgaven Sport og har funnet ut av mange oppgaver. Jeg lurte bare på en ting.

Det er fem personer og fem plasser. Hvor stor sannsynlighet er det for at person 1 kommer til å sitte ved siden av person 2? Skjønner ikke hvordan boka forklarer dette...

Takk på forhånd! :D :D :D
Selv om det er en del arbeid, kan det være lurt å systematisere alle de ulike måtene de to personene kan sitte på de 5 plassene. Jeg kaller person 1 for "1" og person 2 for "2", mens de andre markeres med #.

12###
1#2##
1##2#
1###2
#12##
#1#2#
#1##2
21###
##12#
##1#2
2#1##
#21##
###12
2##1#
#2#1#
##21#
2###1
#2##1
##2#1
###21
Her ser vi at det er 20 mulige utfall. Det er fordi pers 1 har 5 seter å velge mellom, mens person 2 kun har 4 (etter at person 1 har satt seg).
[tex]5*4=20[/tex]

Av disse 20 utfallene er det 8 som er gunstige, altså at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre. Dette er jo også logisk, for det er to situasjoner hvor person 1 sitter på enden. Da er det kun én ledig plass ved siden av. Når person 1 sitter på et av de tre setene i midten, er det to ledige plasser ved siden av som person 2 kan sitte på.
[tex]2*1+3*2=2+6=8[/tex]

Vi har altså 8 gunstige utfall og 20 mulige utfall.

Sannsynligheten for at person 1 og person 2 sitter ved siden av hverandre blir da 8/20 = 2/5 = 0,40 = 40%
Nå vet ikke jeg hva slags bord dette er, men slike oppgaver opererer ofte med runde bord, og da blir sannsynligheten 0.5 (med samme tankegang som nilsen bruker) [tex]\left(\dfrac{1}{5}\cdot \dfrac{2}{4}\right)5 = \dfrac{1}{2}[/tex].
Hvis ikke er jeg enig.

Ja, det er jo selvsagt viktig å vite hva slags situasjon det er snakk om. Det tilfellet jeg beskrev kunne f.eks. være 5 venner som skulle på kino og hadde 5 plassbilletter.
Flows

haha leser og tar notater av dette, 3 år senere enn det ble lagt ut.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, matematikken har ikke endra seg på 3 år.
Bilde
<33333

Vi leser gjennom dette fem år etter at det ble lagt ut, og vi takker for hjelpen. :D :D :D
Svar