Brøk?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

usikker 124

hei kan noen hjelpe meg med dette ? hva er halvparten av 3/4 og hva er det dobbelte av 3/4 ?
Gjest

Tenk på det sånn at nevneren ikke har noe å si i denne sammenhengen. Istedenfor 3 fjerdedeler kan det likeså greit være 3 kakestykker eller 3 hva-som-helst annet. Hva er halvparten av 3 kakestykker? Svaret er 1,5 kakestykker. Så halvparten av 3/4 blir 1,5/4. Siden der er litt stygt med desimaler i brøk ganger du 1,5 med 2 og får 3, men når du ganger oppe må du gjøre tilsvarende nede så svaret blir 3/8.

Det er den visuelle måten å tenke på men rent matematisk skriver du halvparten av 3/4 som 3/4x1/2. Da ganger du bare tallene over brøken sammen og gjør det samme med de under og får 3/8 direkte.

Når du skal finne det dobbelte gjør du akkurat det samme men skriv gjerne "det dobbelte" som 2/1.
hjelp123

Gjest skrev:Tenk på det sånn at nevneren ikke har noe å si i denne sammenhengen. Istedenfor 3 fjerdedeler kan det likeså greit være 3 kakestykker eller 3 hva-som-helst annet. Hva er halvparten av 3 kakestykker? Svaret er 1,5 kakestykker. Så halvparten av 3/4 blir 1,5/4. Siden der er litt stygt med desimaler i brøk ganger du 1,5 med 2 og får 3, men når du ganger oppe må du gjøre tilsvarende nede så svaret blir 3/8.

Det er den visuelle måten å tenke på men rent matematisk skriver du halvparten av 3/4 som 3/4x1/2. Da ganger du bare tallene over brøken sammen og gjør det samme med de under og får 3/8 direkte.

Når du skal finne det dobbelte gjør du akkurat det samme men skriv gjerne "det dobbelte" som 2/1.
hmm hadde litt problemer med og skjønne hva du mener.. man må vell gange med det samme tallet oppe og nede.. er halvparten av 3/4 3/8`?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

hjelp123 skrev:er halvparten av 3/4 3/8`?
Ja, det er riktig!

Å finne halvparten av noe, er det samme som å dele på 2. Og når du deler en brøk på 2, så ganger du 2 inn i nevneren.

For å finne det dobbelte av noe, så ganger vi det med 2. Og når vi ganger noe med en brøk, så ganger vi det inn i telleren. Hva får du når du ganger 3/4 med 2?
Bilde
Gjest

hjelp123 skrev:
Gjest skrev:Tenk på det sånn at nevneren ikke har noe å si i denne sammenhengen. Istedenfor 3 fjerdedeler kan det likeså greit være 3 kakestykker eller 3 hva-som-helst annet. Hva er halvparten av 3 kakestykker? Svaret er 1,5 kakestykker. Så halvparten av 3/4 blir 1,5/4. Siden der er litt stygt med desimaler i brøk ganger du 1,5 med 2 og får 3, men når du ganger oppe må du gjøre tilsvarende nede så svaret blir 3/8.

Det er den visuelle måten å tenke på men rent matematisk skriver du halvparten av 3/4 som 3/4x1/2. Da ganger du bare tallene over brøken sammen og gjør det samme med de under og får 3/8 direkte.

Når du skal finne det dobbelte gjør du akkurat det samme men skriv gjerne "det dobbelte" som 2/1.
hmm hadde litt problemer med og skjønne hva du mener.. man må vell gange med det samme tallet oppe og nede.. er halvparten av 3/4 3/8`?
Du ganger bare med det samme oppe og nede hvis du vil at brøken skal bli det samme, bare skrevet på en annen måte: 1/2 er det samme som 2/4 som er det samme som 4/8 osv. Men det du spør om er ikke en brøk som skal være det samme. Du skal ha halvparten. Da skriver du:
[tex]\frac{3}{4}*\frac{1}{2}[/tex]

For å regne ut dette ganger du tallene over streken med hverandre og skriver disse over en ny strek, så gjør du det samme med tallene under:
[tex]\frac{3}{4}*\frac{1}{2}=\frac{3*1}{4*2}=\frac{3}{8}[/tex]
Ann Marie

hjelp er halvparten av 98 :roll:
?»»

:( hjelp meg! Hvor stor er brøkdel av 100 er 5? :(
Mats=###

DU jeg sliter med en oppgave her kan noen hjelpe meg? :D
Bones

?»» skrev::( hjelp meg! Hvor stor er brøkdel av 100 er 5? :(
Du setter 5 i teller og 100 i nevner for du skal finne ut hvor stor 5 er av totalt 100 (totalen skal i nevner):

[tex]\frac{5}{100} = \frac{1}{20}[/tex]

I neste steget forkorter du teller og nevner med 5 slik at du får 1/20
Bones

Mats=### skrev:DU jeg sliter med en oppgave her kan noen hjelpe meg? :D
Hva trenger du hjelp med?
Bones

Ann Marie skrev:hjelp er halvparten av 98 :roll:
Når du skal finne halvparten av noe kan du sette tallet i telleren og 2 i nevneren, slik:

[tex]\frac{98}{2} = \frac{49}{1} = 49[/tex]

Så forkorter du både teller og nevner med 2 slik at du får 49/1. En brøk som har 1 i nevner er lik tallet i teller, altså 49 i dette tilfellet.

Hvis du ikke skal ha det i brøk kan du selvfølgelig bare sette 98:2=49
carroline

hei
hva er det dobbelte av 1\10. hvordan finne man hvor mye 3\10 av 300 er?
Dlxlg

Hva er 3 ???
- = -
4 100
Kristian Saug

Hei,

Noe utydelig oppgave....

men

3/4 = 75/100 (=0.75)

(3*25 / 4*25 = 75/100)
max123

Hvor mange dager er ett og et halvt år? Ingen av årene er skuddår. vet noen
Svar