(x+2)^2 = 1
svaret skal bli x=-3 eller x=-1
forstår ikke hvordan jeg skal løse denne, ender bare opp med ett svar som blir x=-3.
Ligninger med parenteser 1T
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Bruk første kvadratsetning på venstre side, ordne likningen og løs med hensyn på x.forvirret student wrote:(x+2)^2 = 1
forstår ikke hvordan jeg skal løse denne, ender bare opp med ett svar som blir x=-3.
svaret skal blir -3 og -1 (x^2+4x-3)
Du må huske at både $(-1) \cdot (-1) = 1$ og $1 \cdot 1 = 1$ så når du tar kvadratroten av noe må du alltid huske $\pm$ ettersom du ikke kan vite om det er $-1$ eller $1$ som er roten av 1.forvirret student wrote:(x+2)^2 = 1
hadde jo helt glemt kvadratsetningene, takk for hjelpen! er nå en mindre forvirret student 

Bra at du fikk løsningen, men som Gjest nevnte tidligere kan dette også løses på en annen måte. Slike oppgaver dukker opp i flere mattebøker før elevene formelt har lært kvadratsetningene eller løsningsformelen for andregradsligninger, og løses da slik:
[tex](x+2)^2=1[/tex]
[tex]\sqrt{(x+2)^2}=\pm \sqrt{1}[/tex]
[tex]x+2=\pm 1[/tex]
Herfra deler jeg opp de to løsningene:
[tex]x+2=1 \vee x+2=-1[/tex]
[tex]x=-1 \vee x=-3[/tex]
[tex](x+2)^2=1[/tex]
[tex]x+2=\pm 1[/tex]
Takk for oppklaringen! Jeg er privatist skjønner du, tar 1T matte samtidig som jeg tar R1 på skolenEn annen gjest wrote:Bra at du fikk løsningen, men som Gjest nevnte tidligere kan dette også løses på en annen måte. Slike oppgaver dukker opp i flere mattebøker før elevene formelt har lært kvadratsetningene eller løsningsformelen for andregradsligninger, og løses da slik:
[tex](x+2)^2=1[/tex]
[tex]x+2=\pm 1[/tex]