Ekstremalpunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg har funnet ekstremalpunktene ved hjelp av derivasjon, og nå lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut hva som er topp-og bunnpunkt? Ved at jeg må tegne "striper" for hver av x-verdiene, men ... Skal jeg sette x-verdiene inn i det opprinnelige uttrykket eller inn i det deriverte, og er det da sånn at om jeg får et negativt svar så blir linjene striplet? Hadde blitt takknemlig om noen kunne forklare! 

Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).
Så setter du inn den x verdien i funksjonen, altså f(x), og dermed får du koordinatene til topp-/bunnpunktene
Så setter du inn den x verdien i funksjonen, altså f(x), og dermed får du koordinatene til topp-/bunnpunktene
Ja, det stemmer! TakkKjemikern wrote:Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).

Det er helt riktig at du må faktorisere. Har du en cos funksjon kan du like gjerne sette inn verdier som ligger litt under nullpunktet, for å se om den er positivt eller negativ.Da kan du lage deg fortegnsskjema.Lostttt wrote:Ja, det stemmer! TakkKjemikern wrote:Du tegner fortegnsskjema for å se hvordan grafen oppfører seg(går den fra - til +, er det ett toppunkt, + - bunnpunkt).
Så setter du inn den x verdien i funksjonen, altså f(x), og dermed får du koordinatene til topp-/bunnpunkteneLurte bare på hvordan jeg vet om hva som er negativt og positivt når jeg skal sette det inn i fortegnsskjemaet? Må jo faktorisere de x-verdiene (ekstremalpunktene) jeg har funnet på et vis. Er det riktig med denne formelen dersom man har mer enn 2-ukjente også? a(x-x1)(x-x2). Er cosinuslikninger jeg har med å gjøre. Den formelen der passer vel mer til andregradslikninger?
Dersom du ønsker hjelp med oppgaven, vennligst skriv den inn her