eksamensoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Madsnikola

Hei, lurte på noen kunne hjulpet meg med en eksamens oppgave fra 2015. Del 2 oppgave 5. skjønte ikke framgangsmåten.
http://matematikk.net/res/eksamen/1T/kort/1T_V15.pdf
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Hva har du tenkt selv? Klarer du å finne arealet av den lille halvsirkelen mellom $A$ og $B$?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Guest

Du har at det sorte området er lik:
(arealet av halvsirkelen med diameter AC - arealet av halvsirkelen med diameter AB) * 2 (fordi figuren er symmetrisk)

Forholdet blir da arealet av hele sirkelen/arealet av det sorte området. Du vet da også at (AC-AB) er 1/3 av a så kan du uttrykke svaret med a.

Du må nesten bare se på figuren mens du leser det jeg skrev. Marker alle området jeg beskrev så ser du at arealet må bli som det blir.

Hvis vi skal regne litt med algebra vil svaret altså være:
[tex]2(A_{AC}-A_{AB}) = A_{sort}[/tex]

[tex]2\left(\frac{\pi(\frac{AC}{2})^2}{2}-\frac{\pi(\frac{AB}{2})^2}{2}\right) = A_{sort}[/tex] $\hspace{15 mm}$ | $\hspace{5 mm}$$\pi r^2 = A_{sirkel}$, $\hspace{5 mm}$ $\frac{AC}{2} = r_{AC}$ $\hspace{5 mm}$ og $\hspace{5 mm}$ $\frac{AB}{2} = r_{AB}$

[tex]A_{sort} = \pi AB^2-\pi \left(\frac{AB}{2}\right)^2[/tex]$\hspace{15 mm}$ |$\hspace{5 mm}$ $\frac{AC}{2} = AB$

[tex]A_{sort} = \frac{3 \pi}{4}AB^2 = \frac{3\pi}{4} \left(\frac{1}{3}a\right)^2 = \frac{\pi}{12}a^2[/tex] $\hspace{15 mm}$ | $\hspace{5 mm}$ $AB=\frac{1}{3}a$

Forholdet blir da: [tex]\frac{A_{sirkel}}{A_{sort}} = \frac{\pi (\frac{a}{2})^2}{\frac{\pi}{12}a^2} = \frac{\frac{1}{4}}{\frac{1}{12}} = \frac{12}{4} = 3[/tex]

Altså arealet av sirkelen er 3 ganger så stort som arealet av det sorte området.
Guest

Takk for hjelpen! :D
Post Reply