Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
nichlas1994
Noether
Noether

Lurer på om en oppgave er feil. Stefan betaler 225 kroner per hårklipp hos frisøren. a) Sett opp en funksjon som viser Stefans frisørutgifter y etter x hårklipp. b) Tegn grafen til y på papir eller med geogebra fra 0-12.

Senere kjøper Stefan seg en barbermaskin, og jeg skal bruke grafen til å finne når Stefan har spart inn pengene fra barbermaskinen med grafen.

Grafen burde vell være 225^x(0-12) ? for å finne når han har spart inn barbermaskinen er det jo y=990... Dette skaper ingen fornuft. Er jeg eller oppgave forfatteren på bærtur her?
Drezky
Hilbert
Hilbert

Skjønner ikke helt hva du mener, men:

En funksjon som viser Stefans frisørutgifter vil være på formen
[tex]y=225x[/tex]
For å finne ut hvor mange ganger han må klippe seg med sin nye barbermaskin for at det skal lønne seg er det bare å finne skjæringspunktet mellom:
[tex]y=990\wedge y=225x[/tex] (merk at dette ikke er et heltall og derfor runder du opp [tex]\approx5\:hårklipp[/tex]

Det at funksjonen er avgrenset for x(0 -12) vil ikke "kollidere" med at y=990
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
nichlas1994
Noether
Noether

Herregud, flaut :oops: . Får skylde på at jeg er trøtt. Skrev inn som om det skulle være en økning jeg :oops: :oops: :oops: :oops: .. Takk for hjelpen :)
Post Reply