faktorisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Guest

Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?

Til oppgaven: Man skal ikke forkaste abc formelen , men jeg tror han bare overdriver formå lage et poeng: for enkle polynomer ( spesielt med to ledd) bør man ikke bruke abc formelen. Matematikk i skolen lærer deg ikke til å tenke skikkelig, men lærer eleven slavisk å følge en formel... Det som er problemet med matematikk i norske skoler - det belønner folk som gjør mange oppgaver og driller inn formler og samme fremgsngsmåter.
Abc formelen kan godt være et eksempel. Den er veldig fin å bruke, men av og til blir det bare teit...
F.eks [tex]x^2+4x+4[/tex] dette burde man se lang vei at man kan bruke 1. Kvadratsetning... Burde ikke bruke abc formelen her
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Hvor er den fra? Jeg kan knytte mine sko og telle til to?

Til oppgaven: Man skal ikke forkaste abc formelen , men jeg tror han bare overdriver formå lage et poeng: for enkle polynomer ( spesielt med to ledd) bør man ikke bruke abc formelen. Matematikk i skolen lærer deg ikke til å tenke skikkelig, men lærer eleven slavisk å følge en formel... Det som er problemet med matematikk i norske skoler - det belønner folk som gjør mange oppgaver og driller inn formler og samme fremgsngsmåter.
Abc formelen kan godt være et eksempel. Den er veldig fin å bruke, men av og til blir det bare teit...
F.eks [tex]x^2+4x+4[/tex] dette burde man se lang vei at man kan bruke 1. Kvadratsetning... Burde ikke bruke abc formelen her
Det var bare for å lage et viktig poeng :lol: .
Ja, jeg er enig at man burde gjenkjenne kvadratsetninger osv.. på utvidet form når man skal faktorisere. Men dette kommer med tid. Det aller smarteste for TS er å først "drille inn ABC-formelen", og når h*n mestrer dette kan andre teknikker anvendes.
Skilpadden Franklin? :lol:
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Drezky wrote:
Skilpadden Franklin? :lol:
Oh yeah 8-). 10 points to Gryffindor.
Post Reply