Geogebra-tråden

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Hei, jeg tenkte å lage en massiv tråd som omhandler bruken av geogebra på ulike områder i matematikken (primært for vgs-elever). Dette kan være en tråd for alle som lurer på noe i geogebra, ulike kommandoer, hvordan gjøre det xxx. hvordan skrive svaret på eksamen osv.. Alt mulig innefor geogebra. Tenker at det er mer oversiklig med en tråd der alt handler om geogebra, istendefor å drive å søke fram. Kanskje denne tråden også kan være en fin skjekkliste før en stor prøve.. (eksamen kanskje).


I forbindelse med lansering av denne tråden, lurer jeg på hvordan man kan hente en løsning dersom man løser likningen f.eks. x^2-5x+6, i cas?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Heisann,

For å hente en løsning fra forrige kolonne gjør du slik

1:
Tast inn: [tex]x^2-5x+6=0[/tex] i CAS
2:
Velg kommandoen Løs (en eller flere likninger)
3:
Her får du bruk for hvilke kolonne løsningene du fant er i.
f.eks. la oss si at løsningene befinner seg i kolonne 3 og du vil få ut [tex]x_2[/tex]
[tex]\left \{ x=2,x=3 \right \}[/tex]. Her vil [tex]x_2[/tex] representere løsningen til høyre altså x=3
Da går du fram slik:
Velg kommandoen: HøyreSide[ <Likning> ]
Skriv inn HøyreSide[$3(2)]. Dollartegn(x),, y her vil x representere kolonnenummer, mens y vil representere løsning: [tex]x_1\vee x_2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest

takk!. Håper at vi kan få til en akkumulasjon av geogebra relaterte spørsmål her!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Noen som vet hva som er mest optimalt med tanke på å framstille en kurve i geogebra med masse forskjellige punkter.
Jeg har punkter A(0, 2.45), B(1, 3.23), C(1.5, 3.79)..... og prøver å framstille en kurve. Tar i bruk kommandoen "Polylinje", men føler jeg får litt sånn shabby-lignende kurve. Noen her inne så vet om noen gode interpolasjonsteknikker som kan anvendes i geogebra?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:Noen som vet hva som er mest optimalt med tanke på å framstille en kurve i geogebra med masse forskjellige punkter.
Jeg har punkter A(0, 2.45), B(1, 3.23), C(1.5, 3.79)..... og prøver å framstille en kurve. Tar i bruk kommandoen "Polylinje", men føler jeg får litt sånn shabby-lignende kurve. Noen her inne så vet om noen gode interpolasjonsteknikker som kan anvendes i geogebra?

hva mener du? Skal du lage en regresjonsanalayse på geogebra?
da kan du bare bruke "reglin(..). Dette skal duge
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det som er bedre, iallfall mener jeg det, er å bruke regresjonsanalyse. Da bruker du regnearket og legger x- og y-verdiene inn i hver sin kolonne. Deretter markerer du de verdiene du vil bruke, og i den andre valgboksen oppe til venstre (bilde av noen søyler) åpner du nedtrekksboksen og velger "Regresjonsanalyse. Deretter kan du velge hvilken regresjonstype du vil ha, og videre teste for ulike x-verdier.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fysikkmann97 skrev:Det som er bedre, iallfall mener jeg det, er å bruke regresjonsanalyse. Da bruker du regnearket og legger x- og y-verdiene inn i hver sin kolonne. Deretter markerer du de verdiene du vil bruke, og i den andre valgboksen oppe til venstre (bilde av noen søyler) åpner du nedtrekksboksen og velger "Regresjonsanalyse. Deretter kan du velge hvilken regresjonstype du vil ha, og videre teste for ulike x-verdier.

Jepp, takker :)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
flamers

kordan kan med derivere vektorkurver ? Jeg får ikke det til å algebravinduet, noen som kan hjelpe?

takk på forhånd
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

flamers skrev:kordan kan med derivere vektorkurver ? Jeg får ikke det til å algebravinduet, noen som kan hjelpe?

takk på forhånd
Tror ikke det er mulig. Er en liten ulempe med den nåværende/ alle versjonene.
Du må nok bruke CAS-verktøyet :P
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:
flamers skrev:kordan kan med derivere vektorkurver ? Jeg får ikke det til å algebravinduet, noen som kan hjelpe?

takk på forhånd
Tror ikke det er mulig. Er en liten ulempe med den nåværende/ alle versjonene.
Du må nok bruke CAS-verktøyet :P
Det gir mening nå. Ikke rart at jeg fikk opp feilmelding vær gang jeg prøvde det
dadad

hvordan får man utklipp fra geogebra til et word dokument? Har aldri fått det til skikkelig. På eksamen kan du bare ta bilde av hele og lime inn eller må du ta bilde av algebrafeltet, cas osv.. alle delene ?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

dadad skrev:hvordan får man utklipp fra geogebra til et word dokument? Har aldri fått det til skikkelig. På eksamen kan du bare ta bilde av hele og lime inn eller må du ta bilde av algebrafeltet, cas osv.. alle delene ?
Det spørs hva oppgaven spørr om, men det er som regel vanlig å ta med grafen+algebrafeltet. Om oppgaven skal løses med "CAS", så tar du skjermbilde av CAS'en.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du trenger ikke ta med algebrafeltet. Bare dra de verdiene fra algebrafeltet som du ønsker skal vise inn i grafikkfeltet. Eksempelvis funksjonene, topp- og bunnpunkt og andre ting som kan være relevant. Husk å ha med pilene på aksene :)
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Du trenger ikke ta med algebrafeltet. Bare dra de verdiene fra algebrafeltet som du ønsker skal vise inn i grafikkfeltet. Eksempelvis funksjonene, topp- og bunnpunkt og andre ting som kan være relevant. Husk å ha med pilene på aksene :)
takk, dette var lurt! tar jeg bare vanlig screen shot?
Svar