Hva kan vi gjøre bedre?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

prasa93
Descartes
Descartes
Innlegg: 423
Registrert: 23/11-2007 21:16
Sted: Telemark

Det stemmer her.

Prøvd å forandre klokkeinnstillinger i brukerkontrollpanelet?
Preben A.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

plutarco skrev:Mulig det kun er hos meg fenomenet oppstår, men klokkeslettene på forumet stemmer ikke særlig bra (og har aldri stemt etter den siste omfattende oppdateringen av forumet tidligere i år). Etter at vintertiden ble innført ser jeg blant annet at innlegg er postet inn i fremtiden. I tillegg er klokkeslettene forskjellige avhengig av om man er innlogget eller ikke.
Hmm. Tiden stemte for meg før sommertiden ble avsluttet - da ble det galt igjen. Forrige gang det var galt, så var problemet at nettleverandøren vår ikke hadde riktig tid på serveren, og det var ikke mulig for oss å korrigere det, men de rettet det raskt opp da jeg påpekte problemet for dem.. Jeg tror ikke tiden har vært riktig for noen etter det var slutt på sommertiden, og jeg har ikke fått sett på det. Eneste jeg kan si akkurat nå er at jeg er klar over problemet, og håper å få fikset det om ikke så alt for lenge. Takk for at du sier fra. :-)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

... håper det gjør den litt mer oversiktlig

http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver
Gjest

nja Vaktmester, jeg trykket på "tidligere løsninger" på de fleste mattefagene, men oppgavene er ikke å finne der.
Personlig syntes jeg den forrige ordningen var bedre, men det er jo min mening :D
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Gjest skrev:nja Vaktmester, jeg trykket på "tidligere løsninger" på de fleste mattefagene, men oppgavene er ikke å finne der.
Personlig syntes jeg den forrige ordningen var bedre, men det er jo min mening :D
Oi - good catch. Fikset. Jeg er ikke uenig i at den gamle ordningen på mange måter var mer praktisk, men samtidig så synes jeg den nye ordningen ser litt mindre rotete ut... Tror vi prøver det slik en stund. (Får sjekke hva Kenneth sier om saken når vi kommer på jobb på mandag :-)
Gjest

Er ikke alle disse nye kjemi trådene et brudd på en av retningslinjene? vaktmester?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Er ikke alle disse nye kjemi trådene et brudd på en av retningslinjene? vaktmester?
Fra en tråd:

4. Det er kun matematikk og matematikkrelaterte emner som skal postes. Det betyr at det er rom for noen fysikk og kjemi relaterte problemer, dersom det er matematikken som det fokuseres på. Det kan bety at en del innlegg (spesielt innen kjemi) slettes uten varsel.

Jeg vil ikke si at " alle disse nye kjemi relaterte trådene" er et brudd på en av retningslinjene ettersom det hovedsakelig er matematikk involvert. Jeg synes dog at det er litt teit at noen skal slette en tråd av en hjelpeløs TS bare fordi han lurer på noe som ikke direkte er involvert med matematikk.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Drezky skrev:
Gjest skrev:Er ikke alle disse nye kjemi trådene et brudd på en av retningslinjene? vaktmester?
Jeg synes dog at det er litt teit at noen skal slette en tråd av en hjelpeløs TS bare fordi han lurer på noe som ikke direkte er involvert med matematikk.
Er dette noe du har opplevd at vi har gjort, eller er det bare ment som eksempel?
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Gjest skrev:Er ikke alle disse nye kjemi trådene et brudd på en av retningslinjene? vaktmester?
Jeg har også merket meg at de fleste kjemispørsmålene inneholder ganske lite matematikk, så det er vel på grensa av hva forumet tillater. Selv har jeg ikke slettet noen kjemirelaterte spørsmål av den grunn, men hvis vi skal forholde oss 100% til retningslinjene må vi vel begynne å slette enkelte spørsmål(?).

Det hadde vært interessant å høre hva vaktmesteren eller admin har å si om saken.

PS: Selv syns jeg ikke det har så mye å si at det kommer kjemispørsmål uten så mye matematikk, og jeg antar det bidrar til mer fart på forumet hvis vi tillater dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, jeg ser heller ingen grunn til å ekskludere andre realfag. Vi trenger ikke nødvendigvis å utvide forumet for det, men ei heller utelukke det.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg tenker at så lenge kjemien holdes til korrekt forum (Matematikk i andre fag) så er det greit enn så lenge. Vi må passe på at vi ikke mister vår identitet som matteforum, men jeg føler at vi ikke er der ennå. Dersom superbrukerne på et eller annet tidspunkt i framtiden mener det har sklidd ut, og blir lei, så får vi ta det derfra.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Mener at kjemispørsmål er godt innenfor da mange brukere har bunnløs kunnskap på området. Hvilke andre steder åp nettet kan en få like god hjelp i kjemi (på norsk) enn her? Om spørsmålene blir mange, og en merker at mengden fysikkspørsmål øker - kan en vurdere å endre navn fra matematikk i andre fag, til Realfag generelt, Realfag, Øvrige Realfag, eller noe i den duren. I likhet med Vaktmester føler jeg ikke vi er der enda. Det værste vi kan gjøre er å slå ned på elever som aktivt ønsker å lære.

Ellers kan jeg jo bare oppfordre de andre moderatorene til å bli flinkere tilå flytte tråder. Føler det er stort sett meg selv som flytter kjemi og andre spørsmål til rett kategori.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Aleks855 skrev:
Drezky skrev:
Gjest skrev:Er ikke alle disse nye kjemi trådene et brudd på en av retningslinjene? vaktmester?
Jeg synes dog at det er litt teit at noen skal slette en tråd av en hjelpeløs TS bare fordi han lurer på noe som ikke direkte er involvert med matematikk.
Er dette noe du har opplevd at vi har gjort, eller er det bare ment som eksempel?
Et eksempel :)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det hadde vært veldig nyttig om det ble innført en slags emnetagg (engelsk: tag) som sa hvilket fag/årstrinn et spørsmål hører til.

Det vil gjøre det enklere å tilpasse svar man gir, men vil også gjøre det mulig å kunne analysere dataen på en mye mer effektiv måte i fremtiden.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

#1T #derivasjon #endringsrate
Bilde
Svar