Ranking matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ikke tilbake, opptatt med bla master fortsatt ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Sitter med en gnagende tanke i bakhodet. Hvorfor er en gjest, som ikke er investert nok til å lage seg en bruker, så opphengt i hvem som får guru-tittel eller ikke?

Når det gjelder Fibonacci, så er jeg meget imponert over kunnskapsnivået hans, og hvis han frekventerer forumet ofte igjen, så er jeg helt for det.
Bilde
Gjest

Hva med dolandyret, fysikmann97 ?
Gjest

Aleks855 skrev:Sitter med en gnagende tanke i bakhodet. Hvorfor er en gjest, som ikke er investert nok til å lage seg en bruker, så opphengt i hvem som får guru-tittel eller ikke?

Når det gjelder Fibonacci, så er jeg meget imponert over kunnskapsnivået hans, og hvis han frekventerer forumet ofte igjen, så er jeg helt for det.
hvilke fordeler får man som en bruker? :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Aleks855 skrev:Sitter med en gnagende tanke i bakhodet. Hvorfor er en gjest, som ikke er investert nok til å lage seg en bruker, så opphengt i hvem som får guru-tittel eller ikke?Når det gjelder Fibonacci, så er jeg meget imponert over kunnskapsnivået hans, og hvis han frekventerer forumet ofte igjen, så er jeg helt for det.
enig :=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Sitter med en gnagende tanke i bakhodet. Hvorfor er en gjest, som ikke er investert nok til å lage seg en bruker, så opphengt i hvem som får guru-tittel eller ikke?

Når det gjelder Fibonacci, så er jeg meget imponert over kunnskapsnivået hans, og hvis han frekventerer forumet ofte igjen, så er jeg helt for det.
hvilke fordeler får man som en bruker? :)
Vel, foreløpig vet vi ikke om du har bidratt med matematikk til forumet. For alt vi vet, er dette den eneste tråden du har ytret dine meninger i, og det er veldig rart.

Hvis du lager deg en bruker, og bidrar på forumet, vet vi at du har dine egne mynter i spillet, og ikke bare er ute etter å endre forumets meta-struktur helt uten videre.
Bilde
Gjest

Du må huske at det ikke bare er en person som er gjest. Grunnen til at dere sliter så veldig med å finne ut hvorfor "Gjest" er opptatt av forumet selv om han ikke har laget bruker er fordi dere gjør den logiske feilslutningen at man må lage en bruker for å kvalifiseres som investert. Slik som han andre gjesten sier, hvorfor gidde å lage bruker? Er det nødvendig for å få meningen sin verdsatt?

Eksempelvis er jeg personlig veldig interessert i hva som foregår i de ulike partiene selv om jeg ikke er medlem av noen av dem. Jeg er interessert i hvordan undervisningen foregår på barneskolen selv om jeg ikke har barn, er lærer, går der eller har noen annen spesiell tilknytning.

"Gjest" er interessert fordi han bryr seg om guru tittelen. Så enkelt er det, også håper jeg du har blitt kvitt den gnagende tanken som plager deg så fælt.

Det hadde heller ikke skadet om dere hadde latt være å ignorere saklige innspill.
Gjest

Aleks855 skrev:
Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Sitter med en gnagende tanke i bakhodet. Hvorfor er en gjest, som ikke er investert nok til å lage seg en bruker, så opphengt i hvem som får guru-tittel eller ikke?

Når det gjelder Fibonacci, så er jeg meget imponert over kunnskapsnivået hans, og hvis han frekventerer forumet ofte igjen, så er jeg helt for det.
hvilke fordeler får man som en bruker? :)
Vel, foreløpig vet vi ikke om du har bidratt med matematikk til forumet. For alt vi vet, er dette den eneste tråden du har ytret dine meninger i, og det er veldig rart.

Hvis du lager deg en bruker, og bidrar på forumet, vet vi at du har dine egne mynter i spillet, og ikke bare er ute etter å endre forumets meta-struktur helt uten videre.
Hvorfor i all verden skulle en tilfeldig fyr, tilfeldigvis ramle over denne tråden noen uker etter at den ble opprettet mens den fremdeles er relevant og poste kraftige meninger om noe han ikke har noe kjennskap til?
Kan du gi meg en god grunn til at noen skulle ønske å endre på forumet uten å være en del av brukerne? Det eneste jeg kan komme på er trolling, men da tror jeg ikke et matteforum er det første stedet du oppsøker.

Og angående disse myntene, hva har det å si om "Gjest" har bidratt med noe i det hele tatt? Kan hende han leser det titt og ofte for å lære uten å ha skrevet et eneste innlegg.
Her bekrefter du bare det med at meningen din vektlegges i større grad hvis du har skrevet mange innlegg, som til en viss grad er en lite appellerende måte å føre et spørsmål og svar forum. Mange av spørsmålene kommer fra folk med svært få innlegg, men de er fortsatt svært viktige å ta hensyn til.

En (potensielt dårlig) analogi kan være at det er ikke kassadamen man tar hensyn til ved utforming av butikkhyllene og prisene, det er de mangfoldige og varierte kundene. Dette til tross for at kassadamen tilbringer mye mer tid i butikken.
På samme måte kan man argumentere for at det er vel så viktig å tilpasse nettsiden for anonyme, sjeldne spørsmålstillere som det er for de som hjelper dem.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg er nok ikke tilbake som aktiv bruker nei. Synes mest det er morsomt at det blir spurt om abstrakt algebra for en gangs skyld:) Så jeg passer nok ikke inn i guruverdenen:)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke sagt at meningene som ytres av gjestebrukere ikke tas hensyn til, men at dersom du HAR bruker så VET vi hvem det er som ytrer seg.

Og når det skal ytres meninger over ting som Vaktmester må bruke tid på, så synes jeg (og alle, fra gjestebrukere til administratorer må gjerne være uenige) det blir mer hensiktsmessig om vi vet hvem det er som snakker.

Kassadame-analogien er fin, men den bryter sammen når du prøver å overføre den til dette scenariet. Den er mer sidestilt med en situasjon der kassadama skal få en forfremmelse, og en person som kun har vært i butikken EN gang (og vi vet ikke engang om han har kjøpt noe) skal bestemme hvorvidt hun får den. Er det fremdeles passende?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Jeg har ikke sagt at meningene som ytres av gjestebrukere ikke tas hensyn til, men at dersom du HAR bruker så VET vi hvem det er som ytrer seg.
Ok, så flott. Da antar jeg at det i dette øyeblikk foreligger en vurdering om å gjøre dolan og drezky til guruer.
Aleks855 skrev: Og når det skal ytres meninger over ting som Vaktmester må bruke tid på, så synes jeg (og alle, fra gjestebrukere til administratorer må gjerne være uenige) det blir mer hensiktsmessig om vi vet hvem det er som snakker.
Hvorfor? Med hensiktsmessig mener du da slike ting som at brukerne med lang fartstid på forumet kjenner forumet og forumet kjenner dem, at man ikke sørge for stemmeinflasjon med innlegg av anonyme brukere eller hva mener du egentlig med hensiktsmessig? Hvorfor er det mer hensiktsmessig?
Det er ikke hensiktsmessig under stortingsvalget å vite om det er rasch eller stoltenberg som avga den stemmen.
Aleks855 skrev: Kassadame-analogien er fin, men den bryter sammen når du prøver å overføre den til dette scenariet. Den er mer sidestilt med en situasjon der kassadama skal få en forfremmelse, og en person som kun har vært i butikken EN gang (og vi vet ikke engang om han har kjøpt noe) skal bestemme hvorvidt hun får den. Er det fremdeles passende?
Ser poenget ditt. I dette tilfellet var det vel heller en kunde med ukjent besøkstall (kan godt være admin for alt vi vet) som spurte om kassadamen skulle bli forfremmet eller ikke. Det er ingen som har påstått at denne ene personen skal ene og alene få lov til å avgjøre hvem som blir forfremmet, men jeg synes nå at uansett hvor mye han har kjøpt og hvor ofte han har vært der burde han også få avgi sin stemme på vei ut av butikken.

Det er selvsagt at admin har den endelige avgjørelsen, og det er selvsagt at assisterende sjef har mer tyngde i sin mening, men jeg ser ingen grunn til å ha gnagende tanker i bakhodet om hvorfor kunden ønsker å uttrykke sin mening.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Stortingsvalg-analogien var enda mer passende. Det er selvfølgelig liten forskjell mellom Rasch sin stemme, og Stoltenbergs. Men det ligger veldig store mekanismer til rette for å forhindre at Rasch identifiserer seg, og ikke stemmer flere ganger.

Jeg innser forøvrig at vi blåser hele situasjonen ut av proporsjon. Jeg er i aller største grad enig i at de kandidatene du (eller en av de andre gjestebrukerne) nevner er utmerkede brukere som fortjener klapp på skuldra. Men jeg personlig prøver å ikke vanne ut tittelen ved å prøve å gi den til så veldig mange. (Igjen, personlig mening.)

Når det gjelder de som allerede har fått tittel, så er det snakk om VELDIG eminent selskap. Brukere som zell, mcreosote og Karl_Erik er brukere som har vært på forumet siden 2006/2007 og har bunnløs kunnskap innenfor høyere nivå av matematikk enn de fleste av oss noen gang kommer til å kunne skilte med.

Kjemikern, selv uten like lang fartstid, har nesten på egen hånd bært forumets uforventede utvidelse til kjemi på skuldrene.

En ting de har til felles er at de har besvart spørsmål som veldig få andre - kanskje ingen - hadde kunne gjort.

Ellers har det blitt nevnt andre veldig gode kandidater, og alle som bidrar med innhold fortjener et hjertefølt klapp på skuldra for å bruke av sin egen tid på å hjelpe andre. Men det er forholdsvis mange som gjør det. Og selv jeg, med mine 4000+ innlegg føler ikke helt at jeg hadde forventet en tittel. Hadde kanskje fått det FORDI jeg har så mange innlegg, men mitt nivå av matematikk er ikke i nærheten av en del av de andres, og det betyr at de spørsmålene jeg har besvart godt kunne blitt besvart av veldig mange andre, så noen guru ville jeg nok ikke kunne kalt meg.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Stortingsvalg-analogien var enda mer passende. Det er selvfølgelig liten forskjell mellom Rasch sin stemme, og Stoltenbergs. Men det ligger veldig store mekanismer til rette for å forhindre at Rasch identifiserer seg, og ikke stemmer flere ganger.

Når det gjelder de som allerede har fått tittel, så er det snakk om VELDIG eminent selskap. Brukere som zell, mcreosote og Karl_Erik er brukere som har vært på forumet siden 2006/2007 og har bunnløs kunnskap innenfor høyere nivå av matematikk enn de fleste av oss noen gang kommer til å kunne skilte med.

Kjemikern, selv uten like lang fartstid, har nesten på egen hånd bært forumets uforventede utvidelse til kjemi på skuldrene.

En ting de har til felles er at de har besvart spørsmål som veldig få andre - kanskje ingen - hadde kunne gjort.

Ellers har det blitt nevnt andre veldig gode kandidater, og alle som bidrar med innhold fortjener et hjertefølt klapp på skuldra for å bruke av sin egen tid på å hjelpe andre. Men det er forholdsvis mange som gjør det. Og selv jeg, med mine 4000+ innlegg føler ikke helt at jeg hadde forventet en tittel. Hadde kanskje fått det FORDI jeg har så mange innlegg, men mitt nivå av matematikk er ikke i nærheten av en del av de andres, og det betyr at de spørsmålene jeg har besvart godt kunne blitt besvart av veldig mange andre, så noen guru ville jeg nok ikke kunne kalt meg.
Det er jo hyggelig at vi er til dels enige, men jeg føler ikke helt at du adresserer alle punktene mine. Uansett er det vel ikke så farlig så lenge vi er enige om at gjestene også burde bli hørt på lik linje med alle andre.

Jeg vil bare understreke at jeg ikke har noe imot å gi tittelen til noen av de som har fått den ennå, men det blir som du sier en totalt meningsløs tittel (som jeg tidligere har forsøkt å forklare i denne tråden) når "alle" faste brukere har den. Problemet er at alle fortjener den dersom kriteriet er "godt bidrag til forumet", det inkluderer også deg :).

Selv om du kanskje ikke slår kjemikern i kjemi, nebu i intergral eller plutarco i gruppeteori eller abstrakt algebra (jeg vet ikke hva plutarco sin number 1 er) er du fortsatt veldig grei å ha på forumet. Du er forøvrig den mest aktive moderatoren og den eneste som tør/gidder å stikke hodet ut for å diskutere meta ting med oss gjester og bare det i seg selv fortjener jo en klapp på skuldern.
Aleks855 skrev: Jeg innser forøvrig at vi blåser hele situasjonen ut av proporsjon. Jeg er i aller største grad enig i at de kandidatene du (eller en av de andre gjestebrukerne) nevner er utmerkede brukere som fortjener klapp på skuldra. Men jeg personlig prøver å ikke vanne ut tittelen ved å prøve å gi den til så veldig mange. (Igjen, personlig mening.)
Helt enig!
Jeg var egentlig den gjesten som snakket om poengsystem, men forslaget så ikke ut til å falle i god smak. Grunnen til dette er for meg fremdeles et lite mysterium.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når det gjaldt poengsystemet, så var jeg ganske nøyaktig 50/50 på det. Sitat fra meg selv:
Aleks855 skrev:Jeg er tildels enig i upvotes, men jeg mener ikke det er nødvendig for kvaliteten på forumet.

Downvotes er jeg strengt uenig i. I min erfaring så har downvotes på små forum den uheldige effekten at troll-brukere har større effekt.

Hvis vi ser på reddit, så har trolls veldig liten effekt på en enkeltpersons totale rykte, fordi hvis han skriver gode innlegg til vanlig, vil et ENORMT overtall gi upvotes, og drukne tulle-stemmene.

På vårt forum vil enkeltpersoner ha mye større relativ effekt, og kan bruke downvotes nesten som en mobbeteknikk. Hvis jeg samler upvotes på anstendigvis, vil jeg kanskje klare å få et par hundre plusspoeng i løpet av et år, men hvis jeg gjør EN enkelt person irritert, kan han bruke 5 minutter på å gi meg tilsvarende mange minuspoeng.

Jeg tror også det er derfor diskusjon.no har valgt å ikke implementere downvotes.
Men en slik endring vil kreve at man endrer databasestrukturen. Mulig forum-rammeverket har en plugin for det, men det er noe Vaktmester må gjøre litt mer arbeid på enn å gi en tittel, så han må nesten få bestemme. Dessuten er det sikkert flere stemmer som burde tas hensyn til.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Når det gjaldt poengsystemet, så var jeg ganske nøyaktig 50/50 på det. Sitat fra meg selv:
Aleks855 skrev:Jeg er tildels enig i upvotes, men jeg mener ikke det er nødvendig for kvaliteten på forumet.

Downvotes er jeg strengt uenig i. I min erfaring så har downvotes på små forum den uheldige effekten at troll-brukere har større effekt.

Hvis vi ser på reddit, så har trolls veldig liten effekt på en enkeltpersons totale rykte, fordi hvis han skriver gode innlegg til vanlig, vil et ENORMT overtall gi upvotes, og drukne tulle-stemmene.

På vårt forum vil enkeltpersoner ha mye større relativ effekt, og kan bruke downvotes nesten som en mobbeteknikk. Hvis jeg samler upvotes på anstendigvis, vil jeg kanskje klare å få et par hundre plusspoeng i løpet av et år, men hvis jeg gjør EN enkelt person irritert, kan han bruke 5 minutter på å gi meg tilsvarende mange minuspoeng.

Jeg tror også det er derfor diskusjon.no har valgt å ikke implementere downvotes.
Men en slik endring vil kreve at man endrer databasestrukturen. Mulig forum-rammeverket har en plugin for det, men det er noe Vaktmester må gjøre litt mer arbeid på enn å gi en tittel, så han må nesten få bestemme. Dessuten er det sikkert flere stemmer som burde tas hensyn til.
Selvsagt. Jeg har bare gitt min mening om saken. Hvis vaktmester sier at han ikke ønsker å gjennomføre ideen skal jeg gi meg med det.
Svar