Geogebra-tråden

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, det er iallfall det jeg bruker å gjøre.
Gjest

sin(B)=0,5

Har løst denne likningen i CAS for halv time siden og da fikk jeg to løsninger (30 grader og 150 grader). Men plutselig nå CAS gir bare den ene løsningen (30 grader). Hvorfor det? Er det noen vet hva som er årsaken til at CAS gir plutselig bare en løsning i stedet for to?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hallais, folkens.

Sitter ovenfor et lite problem i CAS.

Har definert funksjonen min slik i algebravinduet:
[tex]N(v):=\frac{16.7v}{4+0.25v+0.006v^2}[/tex]

Deretter har jeg løst for [tex]N(v)=25[/tex] ved å brøke kommandoen "Løs numerisk". Jeg fikk ut [tex]\left \{ v=11.4518,v=58.2148 \right \}[/tex]

Deretter velger jeg å definere begge løsningene med henholdsvis [tex]x_1\:\:og\:\:\:x_2[/tex]

Dette gjør jeg ved å skrive det inn i CAS slik:
[tex]x_1:=Høyreside\left [ $1,1 \right ][/tex]. Jeg klikker på "numerisk" og får ut [tex]x_1:=11.4518[/tex]. Gjør tilsvarende med løsning nummer 2: [tex]x_2:=høyreside\left [ $1,2 \right ]\:\:\:\approx58.2148[/tex]

Nå kommer selve problemet:

Når jeg nå skal lage en liten svartekst og velger kommandoen
Tekst[ <Objekt> ] skjer noe rart. Jeg skriver [..]x_1 og x_2[..] og trykker enter på symbolsk utregning og da får jeg x_1 og x_2 oppgitt som desimaltall..... som [tex]\frac{229036708497}{20000000000}\approx11.4518[/tex] og [tex]\frac{2910741562091}{ 50000000000}\approx58.2148[/tex]

Hva i alle dager skjer?? Jeg definerte først [tex]x_1\:\:og\:\:x_2[/tex] numerisk og pluteselig gir CAS svaret i brøk... Uansett hva jeg trykker på når jeg skal taste inn Tekst[ <Objekt> ] så går det ikke....

Bilde
Noen =) ?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Drezky skrev:Hallais, folkens.

Sitter ovenfor et lite problem i CAS.

Har definert funksjonen min slik i algebravinduet:
[tex]N(v):=\frac{16.7v}{4+0.25v+0.006v^2}[/tex]

Deretter har jeg løst for [tex]N(v)=25[/tex] ved å brøke kommandoen "Løs numerisk". Jeg fikk ut [tex]\left \{ v=11.4518,v=58.2148 \right \}[/tex]

Deretter velger jeg å definere begge løsningene med henholdsvis [tex]x_1\:\:og\:\:\:x_2[/tex]

Dette gjør jeg ved å skrive det inn i CAS slik:
[tex]x_1:=Høyreside\left [ $1,1 \right ][/tex]. Jeg klikker på "numerisk" og får ut [tex]x_1:=11.4518[/tex]. Gjør tilsvarende med løsning nummer 2: [tex]x_2:=høyreside\left [ $1,2 \right ]\:\:\:\approx58.2148[/tex]

Nå kommer selve problemet:

Når jeg nå skal lage en liten svartekst og velger kommandoen
Tekst[ <Objekt> ] skjer noe rart. Jeg skriver [..]x_1 og x_2[..] og trykker enter på symbolsk utregning og da får jeg x_1 og x_2 oppgitt som desimaltall..... som [tex]\frac{229036708497}{20000000000}\approx11.4518[/tex] og [tex]\frac{2910741562091}{ 50000000000}\approx58.2148[/tex]

Hva i alle dager skjer?? Jeg definerte først [tex]x_1\:\:og\:\:x_2[/tex] numerisk og pluteselig gir CAS svaret i brøk... Uansett hva jeg trykker på når jeg skal taste inn Tekst[ <Objekt> ] så går det ikke....

Bilde
Noen =) ?
?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Sliter med en annen oppgave også i CAS:

Skjermbilde:

Bilde

Hva er det med HøyreSide[ <Likning> ] - kommandoen jeg gjør feil? Prøver å definere [tex]v_A(t)=r_A'(t)[/tex], men må gjøre dette indirekte via [tex]r_A'(t)\rightarrow x\rightarrow V_A(t):=Høyreside\left [ x \right ][/tex]
.....
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Drezky skrev:Sliter med en annen oppgave også i CAS:

Skjermbilde:

Bilde

Hva er det med HøyreSide[ <Likning> ] - kommandoen jeg gjør feil? Prøver å definere [tex]v_A(t)=r_A'(t)[/tex], men må gjøre dette indirekte via [tex]r_A'(t)\rightarrow x\rightarrow V_A(t):=Høyreside\left [ x \right ][/tex]
.....
må nok være en bug i CAS :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Drezky skrev:Sliter med en annen oppgave også i CAS:

Skjermbilde:

Bilde

Hva er det med HøyreSide[ <Likning> ] - kommandoen jeg gjør feil? Prøver å definere [tex]v_A(t)=r_A'(t)[/tex], men må gjøre dette indirekte via [tex]r_A'(t)\rightarrow x\rightarrow V_A(t):=Høyreside\left [ x \right ][/tex]
.....
må nok være en bug i CAS :)
Kan det ha noe med notasjonen Geogebra benytter ?
Slik at: [tex]\left |\left \{ 18,-3 \right \} \right |\neq\sqrt{(18)^2+(-3)^2}=\left | (18,-3) \right |?[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Hvordan skriver man en tekst i CAS uten at det blir fjernet? sånn en liten svar tekst til hva du har gjort ? ???
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1. Skriv noe i raden det er ledig. Det dukker opp enda en rad.
2. Raden du nå har skrevet noe i, kan du nå tømme helt og trykke enter.
3. Skriv inn det du vil legge til, og ikke trykk enter.
4. Fortsett eventuelt på raden under.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:1. Skriv noe i raden det er ledig. Det dukker opp enda en rad.
2. Raden du nå har skrevet noe i, kan du nå tømme helt og trykke enter.
3. Skriv inn det du vil legge til, og ikke trykk enter.
4. Fortsett eventuelt på raden under.

1. Skjer ingenting her
2. ?

Skjønner ingen ting her...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er ingen som kan hjelpe deg når du ikke beskriver problemet.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Det er ingen som kan hjelpe deg når du ikke beskriver problemet.


Hvirdan legger man inn en tekstsvar i cas? D går fremdeles ikke
Gjest

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Det er ingen som kan hjelpe deg når du ikke beskriver problemet.


Hvirdan legger man inn en tekstsvar i cas? D går fremdeles ikke

?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Det er ingen som kan hjelpe deg når du ikke beskriver problemet.


Hvirdan legger man inn en tekstsvar i cas? D går fremdeles ikke

?
Vet ikke hva fysikkmann97 snakker om, men :

1: Velg en celle.
2: Høyreklikk på nummeret til cellen
3: velg "tekst"

Så kan du skrive hva du måtte ønske.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar