Julemorro... eller fortvilelse....?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Det er snart Jul og når tentamen og eksamen er over får noen abstinens.
Her er kuren!
Denne kom på mail her om dagen og den krever en forklaring...
Noen som tar utfordringen mellom ribbe og surkål??
Bilde

:)

KM
Sist redigert av administrator den 15/12-2003 16:43, redigert 2 ganger totalt.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er noe rart med den figuren. De 3 trekantene skulle jo vært formlike, men forholdet mellom katetene tilsier noe annet, ingen av de er formlike.

Prøvde også å regne ut arealet. Ved å regne hele trekanten får jeg et areal på 32.5, og ved å legge samme areal for figurene får jeg 8 (lysgrønn) + 7 (orange) + 5 (mørkegrønn) + 12 (rød) = 32.
Hm.. får se litt videre på den en annen dag, har matteeksamen i morgen.
ms99
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 09/11-2003 23:58

Spennende å være så nær løsningen, og så ikke komme med noen konklusjon..
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Har sett løsningen nå.

Tenkte ikke på det.. "Hypotenusen" i den store "trekanten" ser jo ganske rett ut ved første øyekast.
stidz

hmm. ser ikke engang at den er skjev når du klipper ut trekantene. og det blir jo et hull på den jeg lagde selv også.
men nå ser jeg hvor den manglende biten kommer fra. eller så det på den linken.[/sup]
Matematikkk
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/07-2004 22:01
Sted: Trondheim

Ja...Som sagt ovanfor så er ikkje hypotenusane rette. På den øverste figuren bøyer linja seg svakt innover, og på den nederste svakt utover.
Dette er fordi den Raude og den Mørkegrønne trekanten ikkje har same "stigning"

Den raude har ei Stigning på 3/8, imens den mørkegrønne har ei stigning på 2/5

Det ser ut som om den nederste figuren har mista ei rute, men ruta finn du igjen fordi hypotenusen "bular ut".
Svar