Finne en tangentvektor til kurven C - Hjelp?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Johan Nes
Fermat
Fermat

Heisann,

*
Kuleoverflaten [tex]x^2+y^2+z^2=1[/tex] og planet [tex]z+y+z=0[/tex] snitter hverandre i en kurve C. Finn en tangentvektor til C med lengde 1 i punktet [tex](\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{-2}{\sqrt{6}})[/tex] på kurven.
*

Jeg kan ikke innrømme å ha særlig gode kunnskaper når det gjelder dette temaet, men jeg fant relevant teori (tror jeg) i læreboken og gikk frem som følger.

Kurven C er gitt ved [tex]F(x,y,z) = x^2+y^2+z^2=1[/tex] og [tex]G(x,y,z)=z+y+z=0[/tex]

Vi skal finne en enhetstangentvektor til C i punktet [tex](\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{-2}{\sqrt{6}})[/tex] som vi vet ligger på kurven.

En tangentvektor er dermed gitt ved [tex]\bigtriangledown F(\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{-2}{\sqrt{6}})X\bigtriangledown G(\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{-2}{\sqrt{6}})[/tex].

Er ikke det riktig? Men når jeg regnet ut (har sjekket over to ganger) får jeg et kryssprodukt lik 0. :(

Fasiten er veldig kort, men sier som følger:

En tangentvektor er kryssproduktet [tex][x,y,z]X[1,1,1]=[y-z,x-z,x-y][/tex] av gradientene, som normalisert i punktet [tex](\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{1}{\sqrt{6}},\frac{-2}{\sqrt{6}})[/tex] gir [tex][\frac{1}{\sqrt{2}},\frac{1}{\sqrt{2}},0][/tex]. Den andre er [tex]-[\frac{1}{\sqrt{2}},\frac{1}{\sqrt{2}},0][/tex].

Noen gode råd? :D

På forhånd takk!
Guest

Ok. Jeg tror jeg skjønner hva fasit har gjort. Der er kryssproduktet regnet ut generelt og ikke direkte slik jeg gjorde det.

Har også skalert gradienten [2x,2y,2z] til [x,y,z]. Skjønner at det ikke endrer retningen, men er det noe man generelt kan gjøre?

Uansett, så står fasit igjen med kryssproduktet [y-z,x-z,z-y].

Setter jeg inn for x,y,z fra nevnte punkt og normaliserer denne (ved å dele på lengden til vektoren), så står jeg igjen med samme svar som fasit. Voila! :)

MEN, er ikke kryssproduktet til fasit, feil? Skal ikke y-kordinaten være -(x-z)? Og dermed z-x?

Håper noen kan bistå her! :D
Guest

Unnskyld. Skulle stå: Uansett, så står fasit igjen med kryssproduktet [y-z,x-z,x-y], som texet i første innlegg.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Gjest wrote:Unnskyld. Skulle stå: Uansett, så står fasit igjen med kryssproduktet [y-z,x-z,x-y], som texet i første innlegg.
Har ikke lest hele oppgava di, men:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%5 ... 1,+1,+1%5D

og fasit har kryssprodukt feil?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Johan Nes
Fermat
Fermat

Janhaa,

Så du er enig i at kryssproduktet fra fasit og dermed også svaret er feil?

Det er min konklusjon. Sendte en mail til foreleser, men har ikke fått svar enda. :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Johan Nes wrote:Janhaa,
Så du er enig i at kryssproduktet fra fasit og dermed også svaret er feil?
Det er min konklusjon. Sendte en mail til foreleser, men har ikke fått svar enda. :)
Ja, enig ser sånn ut!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Johan Nes
Fermat
Fermat

Yes, jeg fikk svar fra mine to forelesere! :)

Hovedansvarlig i faget (professor med solide akademiske resultat langt over dette nivå): "Sikkert nok. Spør meg 8. juni. : )"

Lol. Vet ikke hva som skjer da. Eksamen? Spørretime før eksamen? Trodde eksamen var 10.

Den andre svarte mer "normalt" og sa at han var enig med meg i at det var feil. Så det er mulig min første utregning alt var korrekt og at tangentvektoren faktisk er <0,0,0>? Får sjekke akkurat det etterpå.

Men litt på siden av det jeg faktisk spurte om.

Hva skjer når det er feil i løsningsforslag? Har vært ute for dette tidligere også, skjønt det heldigvis ikke er veldig vanlig i de fleste fag. Får man da feil om man har rett?
Post Reply