Hei dere!
Jeg håpet på å få tips av dere her ute! Jeg går andre vgs. nå, og har tenkt til å ta opp fem fag til neste år. Geografi, Samfunnsfag, P-matte, (hadde T ,men fikk 5). Det er greit nok, men også har jeg tenkt til å ta opp S1 eksamen jeg hadde for noen dager siden. Jeg er sikker på at jeg får 5'er, og jeg MÅ ha seksere ikke alle de fagene over. Har vel 5 i de fleste nå.
Høres dette ut som en bra plan? Jeg har forresten tenkt til å lese masse i sommerferien ettersom jeg ikke har noen store planer for i år. Dette gjør jeg fordi jeg MÅ komme inn på medisin her i Oslo, og har nok 5.5 i snitt uten tilleggspoengene. Jeg har 6 i alle realfag uten om matte der jeg har 5. Men tror forsatt at fag som historie vil trekke meg ned til neste år.
Er det noen som er i samme situasjon som meg? Og om jeg tar om S1, må jeg nok gjøre det til høsten i mens jeg har S2, kommer det til å hjelpe meg på vei?
Ta opp matte?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg var i samme situasjon som deg i fjor. Jeg går i 3.klasse nå og har tatt opp alle fagene du har nevnt ovenfor. I 3.klasse er det veldig mye annet skolearbeid som også er tidkrevende. Det har derfor vært kjempe vanskelig å balansere. Det som er lurt å gjøre er å fordele fagene, altså ta halvparten til vår og halvparten til sommerhalvåret. ( anbefaler matte, dog vår eksamenene er noe lettere). Jeg begynte også smått å lese i sommerferien til f.eks geografi, men jeg må ærlig innrømme at det ikke var til noe nytte. Husket lite et halvt år senere når jeg hadde eksamen, og starter derfor fra kap.1.
-
- Lagrange
Hva er det femte faget?lysbringer wrote:Hei dere!
Jeg håpet på å få tips av dere her ute! Jeg går andre vgs. nå, og har tenkt til å ta opp fem fag til neste år. Geografi, Samfunnsfag, P-matte, (hadde T ,men fikk 5). Det er greit nok, men også har jeg tenkt til å ta opp S1 eksamen jeg hadde for noen dager siden. Jeg er sikker på at jeg får 5'er, og jeg MÅ ha seksere ikke alle de fagene over. Har vel 5 i de fleste nå.
Høres dette ut som en bra plan? Jeg har forresten tenkt til å lese masse i sommerferien ettersom jeg ikke har noen store planer for i år. Dette gjør jeg fordi jeg MÅ komme inn på medisin her i Oslo, og har nok 5.5 i snitt uten tilleggspoengene. Jeg har 6 i alle realfag uten om matte der jeg har 5. Men tror forsatt at fag som historie vil trekke meg ned til neste år.
Er det noen som er i samme situasjon som meg? Og om jeg tar om S1, må jeg nok gjøre det til høsten i mens jeg har S2, kommer det til å hjelpe meg på vei?
Å ta opp 5 eksamener på et halvt år er MYE jobb, spesielt om målet er å få kun seksere. Har du tid og ork til å gjøre det, så er det klart at det er verdt det. Det er tross alt fremtiden din vi snakker om.
Likevel må du huske at det er mye jobb i vg3, og om du i tillegg skal ta opp 5 eksamener det første halvåret, så kan dette gå utover prestasjonene dine i andre fag og ødelegge for karakterene dine der, så da er du egentlig like langt.
Siden det ikke er faste datoer for når muntlige privatisteksamener skal avholdes, disse kan holdes lenge før eksamenstider, så ville jeg kanskje prøvd å fordele arbeidsmengden utover hele vg3. Du sier du skal ta opp 1P(skriftlig), Geografi(muntlig), samfunnsfag(muntlig), S1(skriftlig) og xxx(muntlig?). Da ville jeg personlig prøvd meg frem med matte-eksamenene samt 1 muntlig på høsten, og 2 muntlige på våren igjen. Da har du lagt opp til at om det skulle gå dårlig i f.eks. matte, så kan du fortsatt prøve igjen til våren, samt. at ved å fordele fagene utover blir arbeidsmengden og stresset mindre over tid. Hvordan du gjør det er fullt og helt opp til deg tho.
Edit:
Kanskje en bedre fordeling kunne vært 2 muntlige på høsten og 1 muntlig på våren, iom. 1P og S1(delvis) er plankekjøring og ikke krever så mye øving. Da har du større rom til å rote det til på muntlig, siden du alltids kan ta den/de opp igjen enda en gang i 2. semester.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Dirichlet
Jeg tror det skal gå greit å ta opp alle fagene til høsten. Hvis ikke kan jeg f.eks ta 1P som er lett til sommeren, ettersom jeg vet at det ikke kommer til å krasje med mine eksamener til sommer (de har alltid eksamen 5 dager senere). Jeg tror at Geografien allerede er på plass, det er ikke mye vanskelig der. Tror ikke heller ikke Samfunnsfag vil være noe stort problem. Bare håper alt går etter planen
Hvis ikke kan jeg jo ta de fagene jeg ikke får sekser på til sommer, selv om det kan bli litt stressende.

Hvis ikke kan jeg jo ta de fagene jeg ikke får sekser på til sommer, selv om det kan bli litt stressende.

-
- Lagrange
Om jeg hadde vært deg hadde jeg valgt muntlig på høsten, og mattefagene på våren. Om du skal ha 6'er i S2 må du beherske S1, og 1P eksamen skal ikke ta lang tid å lese nok til å kunne klare en sekser. For min del fikk jeg muntlig i naturfag, tentamen i fysikk og muntlig samfunnsfag etter hverandre. Velger du å ta muntlig på høsten har du det at tentamenene ikke blir tilnærma standpunktet.
-
- Dirichlet
Men på min skole har vi ikke tentamen til høsten, og bare til sommeren. Syntes dere forsatt jeg burde ta det til da?Fysikkmann97 wrote:Om jeg hadde vært deg hadde jeg valgt muntlig på høsten, og mattefagene på våren. Om du skal ha 6'er i S2 må du beherske S1, og 1P eksamen skal ikke ta lang tid å lese nok til å kunne klare en sekser. For min del fikk jeg muntlig i naturfag, tentamen i fysikk og muntlig samfunnsfag etter hverandre. Velger du å ta muntlig på høsten har du det at tentamenene ikke blir tilnærma standpunktet.
-
- Lagrange
Da er det enda klarere. Du får mer tid til fag som, etter mitt syn, krever mer arbeid om høsten. Tar du de muntlige om høsten, kan du konsentrere deg mer om de da, enn muligens om våren, med russetid, tentamener og avsluttende prøver. Matten skal gå veldig greit om du mestrer S2. Samfunnsfag er vanligvis et fag som går veldig greit, siden det meste går på begreper, og spørsmål du får går mest på samfunnet. Geografi har jeg hørt rykter om at er ganske enkelt som eksamen.
-
- Dirichlet
Takk for tipset! Jeg vurderer å gjøre det slik om du sier, hadde helt glemt russetidenFysikkmann97 wrote:Da er det enda klarere. Du får mer tid til fag som, etter mitt syn, krever mer arbeid om høsten. Tar du de muntlige om høsten, kan du konsentrere deg mer om de da, enn muligens om våren, med russetid, tentamener og avsluttende prøver. Matten skal gå veldig greit om du mestrer S2. Samfunnsfag er vanligvis et fag som går veldig greit, siden det meste går på begreper, og spørsmål du får går mest på samfunnet. Geografi har jeg hørt rykter om at er ganske enkelt som eksamen.

-
- Lagrange
Altså. Man glemmer ikke russetiden..lysbringer wrote:Takk for tipset! Jeg vurderer å gjøre det slik om du sier, hadde helt glemt russetidenFysikkmann97 wrote:Da er det enda klarere. Du får mer tid til fag som, etter mitt syn, krever mer arbeid om høsten. Tar du de muntlige om høsten, kan du konsentrere deg mer om de da, enn muligens om våren, med russetid, tentamener og avsluttende prøver. Matten skal gå veldig greit om du mestrer S2. Samfunnsfag er vanligvis et fag som går veldig greit, siden det meste går på begreper, og spørsmål du får går mest på samfunnet. Geografi har jeg hørt rykter om at er ganske enkelt som eksamen.
Dessuten går det an å legge opp til at du får holde muntlig eksamen i god tid før russetiden. Kan likevel være enig i at det kanskje kan være greit å gjøre seg ferdig med det muntlige til høsten.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."