Hei, er det noen som kunne forklart hvordan man går frem for å bruke CAS for å finne en vinkel i en trekant hvor vi har oppgitt to sider og en vinkel? Jeg vet hvordan jeg skal gå frem manuelt, med a/sinA = b/sinB, og jeg får riktig svar på kalkulatoren, men jeg får ikke til å føre dette i CAS, og får opp imaginœrt tall osv. Trekanten er ABC, hvor vinkel A = 45 grader, BC = 6 og AC = 8, så slik jeg tenkte det er:
sinB = 8 * sin(45) * 1/6
Jeg har prøvd alle tenkelige oppsett, med likningsløsning, arcsin osv, men blir ikke noe klokere.
Takk for hjelp!
Sinussetning i CAS
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Du må bruke vinkeltegnet "˚"
Fremgangsmåte:

Fremgangsmåte:

Fysikkmann97 wrote:Du må bruke vinkeltegnet "˚"
Fremgangsmåte:
Jeg gjorde det..

-
- Lagrange
Jeg er ikke noe særlig god på trigonometri, har du satt vinkeltegn bak B også?
Bare til å sette opp sinusproporsjonen:
[tex]\frac{6}{sin\left ( 45^o \right )}=\frac{8}{sin\left ( B^o \right )}[/tex]
og velg kommandoen Nløs{likning}
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Tenker du gradtegn? Har prøvd å sette sin(B gradtegn) = 8 * sin (45 gradtegn) * 1/6, og løse med variabel lik B, men får ikke noe svar på den, men uansett så ville vel det gitt et svar som tilsvarte sinB, og ikke vinkel B, så da prøvde jegFysikkmann97 wrote:Jeg er ikke noe særlig god på trigonometri, har du satt vinkeltegn bak B også?
arcsin(8 * sin (45 gradtegn) * 1/6), men får opp imaginœrt tall.

Drezky wrote:Bare til å sette opp sinusproporsjonen:
Eg hadde visstnok brukt hurtigtast for gradtegnet ved ctrl + 0, og ikke gått omveien om symbolsamlingen - og dette førte bare opp sinusproporsjonen med de samme verdiene men begge sinusverdiene ble bare omgjort til Sin(1) av en eller annen grunn. Så fra nå av kommer jeg ikke til å bruke hurtigtast for gradtegnet!

Takk for hjelpen folkens.
Fant forøvrig ut at ctrl + liten bokstav o gir riktig tegn, men jeg hadde brukt ctrl + null, som gir en annen form for gradtegn.
Dette er altså for Mac.

Dette er altså for Mac.