Euclid: The Game

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Ikke helt sikker på om dette passer inn, men jeg tenkte jeg skulle poste det likevel:

I går oppdaget jeg et lite spill hvor hvert nivå er en ny utfordring i å konstruere en gitt oppgave, f.eks. "konstruer et linjestykke fra punkt C med samme lengde som oppgitt linjestykke AB". Jeg tror egentlig det beste salgspunktet er å prøve det, så kan vi evt. diskutere løsninger på nivåer her også!

http://euclidthegame.com/
Gjest

Da jeg kom til "bisect the angle" eller hva det nå het ville ikke spillet sende meg videre selv om jeg gjorde det riktig. konstruer sirkel i a (vinkel sentrum) finne skjæringspunkt med vinkelbein og sirkel. konstruere en ny sirkel med sentrum i skjæringspunkt med sirkel og vinkelbein. finn skjæringspunkt mellom nye sirkler med sentrum i skjæringspunkt med sirkel og vinkelbein. konstruer et linjestykke/normal til nytt skjæringspunkt.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Funket for meg tho. Har selv problemer på nivå 5 der jeg får feilmelding om 2 "invalid input : undefined variable pointRight".
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Kom du tilfeldigvis over denne på reddit? Fant den der selv. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Gjest skrev:Da jeg kom til "bisect the angle" eller hva det nå het ville ikke spillet sende meg videre selv om jeg gjorde det riktig. konstruer sirkel i a (vinkel sentrum) finne skjæringspunkt med vinkelbein og sirkel. konstruere en ny sirkel med sentrum i skjæringspunkt med sirkel og vinkelbein. finn skjæringspunkt mellom nye sirkler med sentrum i skjæringspunkt med sirkel og vinkelbein. konstruer et linjestykke/normal til nytt skjæringspunkt.
Høres riktig ut. Sikker på at du ikke slurvet med noe?

Sånn løste jeg den:

Bilde
Vedlegg
euclidthegame.png
euclidthegame.png (58.6 kiB) Vist 5078 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Markonan skrev:Kom du tilfeldigvis over denne på reddit? Fant den der selv. :)
Jepp, fant den i en tråd som handlet om forskjellen på eukledisk og ikke-eukledisk geometri!
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Fysikkmann97 skrev:Funket for meg tho. Har selv problemer på nivå 5 der jeg får feilmelding om 2 "invalid input : undefined variable pointRight".
Skjer for meg også, tror heldigvis det bare er en bug på kun det nivået. Den er borte igjen på nivå 6.
Svar