Fysikk 1- Newtons lover

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
realfagselev1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 18/04-2016 01:11

Har tentamen på mandag, og trenger hjelp (asap) med denne oppg :D

En ballong med masse 510 kg svever 300m over bakken. Hvordan kan det være mulig?
regn ut kreftene som virker på ballongen når den svever i ro.
Tegn figur.
Fra gondolen blir det sluppet en sandsekk på 20 kg. Hvor stor akselerasjon får ballongen rett etter droppet?

_____
Kreftene som virker på ballongen er det : G (tyngdekraften) og L(luftmotstand) ?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Her er det viktig at du representerer hvor det konkret går skeis...
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Whatever
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2016 20:51

Det som er poenget først er at luftmotstanden L=G siden ballongen er i ro. Summen av kreftene skal jo være 0 fordi den er i ro. G= m * g som blir 5003 i dette tilfellet. Men det er det som kommer etterpå jeg ikke forstår. Gravitasjonen blir større som følge av at massen blir større. Derfor må G>L, jeg får riktig svar, som er 0.37m/s^2 .. Men etter min mening skulle dette vært nedover nettopp fordi gravitasjonen er større en luftmotstanden, men i fasiten står det at det er 0.37m/s^2 oppover. Hvorfor det? Øker luftmotstanden kanskje med overflaten? Det kan jeg tenke meg, men dette er jo i kap 2, som vil si at vi ikke har lært om luftmotstand enda, så jeg tipper at i og med at jeg fikk riktig svar at luftmotstanden er fortsatt 5003N, men hvordan kan da akselerasjonen virke oppover????
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er da ikke luftmotstanden som er essensiell her. Luftmotstand er gitt ved $L = kv$ når farten er lav, og $L = kv^2$ når farten er høy. Siden ballongen svever 300 meter over bakken tolker jeg at den ikke har en fart i y-retning, og derfor ingen luftmotstand i y-retning.

Jeg vil heller tro at du må tenke på at varm luft stiger, og kald luft synker.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Som Fysikkmann sier er det ingen luftmotstand uten bevegelse. Ballongen holder seg svevende pga. oppdrift, fordi den varme lufta i ballongen har lavere tetthet enn den kalde lufta rundt. Det er samme prinsipp som gjør at ting flyter i vann.

Når det gjelder den andre delen virker det som du har tolket oppgaven feil. De slipper sekken FRA ballongen, som betyr at massen til ballongsystemet minker, altså blir G mindre enn oppdriften og ballongen stiger.
Whatever
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2016 20:51

herregud, nå skjønner jeg hva jeg har gjort feil haha!. Jeg vet ikke hva en gondole er så jeg trodde at ballongen fikk en masse på 20kg ekstra, men de slipper jo en sandsekk fra gondolen på 20kg. Det vil si at den nye massen er 510kg - 20kg= 490kg. Altså er summmen av kreftene som virker på ballongen det samme som L-G dersom vi velger positiv retning oppover. Det er Luftmotstand på 5003N som virker oppover og Gravitasjonen på m * g virker oppover. Som da blir G= 490kg * 9.81= 4860.9N

Vi vet at L-G= m*a ---> 5003-4860.9= 490Kg * a , som blir a= 0.4 m/s^2 oppover!
Whatever
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2016 20:51

LektorH skrev:Som Fysikkmann sier er det ingen luftmotstand uten bevegelse. Ballongen holder seg svevende pga. oppdrift, fordi den varme lufta i ballongen har lavere tetthet enn den kalde lufta rundt. Det er samme prinsipp som gjør at ting flyter i vann.

Når det gjelder den andre delen virker det som du har tolket oppgaven feil. De slipper sekken FRA ballongen, som betyr at massen til ballongsystemet minker, altså blir G mindre enn oppdriften og ballongen stiger.
ja skjønnte det nå at den "mista" 20kg... Men det med varmt luft åsånt, skjønner at det kan være forklaringen, men i kap.2 i fysikken, vil de at vi skal tenke at L=G fordi den handler om newtons lover og vi lærer ikke om varm luft i fysikk 1, så når jeg sjekket fasiten så var G=L riktig :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

L'en står nok ikke for luftmotstand.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Kanskje de tenker Lift? Eller så har de bare rotet det til.
Svar