Hvilke R1/R2 bøker er best?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Tenkte jeg skulle lese litt R1/R2 for morroskyld, men ser at det er flere bøker å velge mellom. Sinus, sigma og matematikk R1/R2 (flere alternativ?). Hvem av de er best etter din mening?
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Slik jeg har forstått det er det stort sett Sinus-serien som benyttes i skolen, og jeg har selv benyttet sinus-bøkene da jeg tok realfagskurs dette semesteret. Jeg synes de er oversiktlige, og det er mange gode oppgaver i de tilhørende coSinus-bøkene (oppgavebøker). Personlig liker jeg å supplere disse bøkene med videoer på nettet, og evt. få utdypende forklaringer fra forumet der jeg er usikker. De andre bøkene du nevner har jeg ingen erfaring med.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Merk at det ikke er en magisk bok som plutselig lærer deg pensum. Hvilken bok du velger / må bruke er ikke så viktig, og når det kommer til stykke er det du selv som må lære deg stoffet. Når det er sagt har jeg brukt sinus selv når jeg var elev, og i undervisning. OVersiktlig og grei bok, selv om den mangler noen av sekseroppgavene. Støtter forslaget ovenfor om å supplementere med videoer, og generelt bare søke når en ikke forstår ting. Avslutningsvis er det bare å bruke forumet for det, det er verdt. Står du fast er det bare å spørre om hjelp her =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
IngridC
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 03/06-2016 15:29

Bruker Sinus-bøkene og er veldig fornøyde med dem. God forklaring av teori, og oppgaver tilpasset begge delene av eksamen (med HM og uten HM). Supplerer med tidligere eksamensoppgaver før prøver.

Jeg synes de går oversiktlig fram på teori-delen, og jeg forstår det de forklarer (sjelden jeg må spørre om noe ang. teorien).
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Nebuchadnezzar skrev:Merk at det ikke er en magisk bok som plutselig lærer deg pensum. Hvilken bok du velger / må bruke er ikke så viktig, og når det kommer til stykke er det du selv som må lære deg stoffet.
Jeg er uenig i dette. :)

Merker stor forskjell på både forelesere, enkeltpersoner og bøker. Ikke alle greier å formidle stoffet like bra. Det er vel derfor Khan Academy for eksempel har blitt så populært.

Jeg brukte 1T Sigma og som egenstudium følte jeg boken ble altfor knapp. Den hadde som regel kun 1-2 veldig enkle eksempel for å illustrere ny kunnskap. Sinus har langt flere eksempler og komplette løsningsforslag på nett. Så for min del var det en mye bedre ressurs for selvlæring. ;)
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Sinus bøkene er vel stort sett bra, men kunne ønsket meg litt flere vanskelige oppgaver under 'med hjelpemidler'
Svar