Eksamen på UiO

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ArdahanYGSbirincisi

Rett på sak: Er det mulig å få stryk på en eksamen ved UiO som en følge av at man har brukt blyant istedenfor penn?

Jeg spør om dette fordi jeg skrev med en blyant og eksamensvakten mente at det var en mulighet for at de ikke ville godkjenne min eksamen.

Har noen på dette forumet noen peiling på dette?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vil foreslå at du kontakter faglærer ved UiO. Han/hun er sannsynligvis også sensor (om enn for andre institusjoner) og vil kunne svare mer konkret på dette.
Bilde
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Når jeg studerte ved UiO brukte de gjennomslagspapir, der jeg innbiller meg at originalen gikk til førstesensor og det som var på første gjennomslag gikk til andresensor.
Med blyant vil ikke noe gå gjennom regner jeg med, og da blir det vanskelig for andresensor å rette eksamen siden han ikke kan lese besvarelsen din.

Ville Aleks skrev, kontaktet faglærer og spørt, og eventuelt forklart saken. Trenger de begge kopiene, må de eventuelt ordne det på en måte, og da spørs det på hvor sammarbeidsvillig de er...
Ayrimcilik_Yolunda

@Aleks855: Jeg er ikke i posisjon til å kontakte professoren. Homien er garantert på ferie ettersom han arbeider både høst- og vårsemestrene.

@Audun: Det var det eksamensvakta også sa. Jeg er litt usikker her, selv om skriften gikk igjennom etter det jeg så. Kjipe greier da. Likevel er det ikke så mye jeg kan gjøre med det nå....

Takk til dere begge i hvert fall. Hvis noen har noen konkrete eksempler innenfor dette, så vennligst skriv det her.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er ingen automatikk i å få stryk kun basert på at du har brukt blyant. Mener å huske at jeg skrev med blyant på flere eksamener på uio, og det gikk helt fint. Jeg ville ikke lagt så stor vekt på hva eksamensvaktene sier.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Har skrevet med blyant på hver eksamen på NTNU og det har aldri vært noe problem. Matematikk med penn er ekstremsport, som noen på dette forumet sa en gang i tiden.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fibonacci92 skrev:Har skrevet med blyant på hver eksamen på NTNU og det har aldri vært noe problem. Matematikk med penn er ekstremsport, som noen på dette forumet sa en gang i tiden.
På gjennomslagspapir så kan man uansett ikke viske ut.
Bilde
AdnanOktar_darbesi

Slik jeg husker det, så var det slik at det faktisk var automatisk stryk ved bruk av blyant. I hvert fall det bestefaren som var vakt mente!

Anyhow, gjort er gjort. Og ikke noe vits å gråte over spilt melk. Eller å spille over grått melk. Eller å melke over grått spill. Og så videre og så videre....
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Så lenge den er leselig og har gått gjennom alle arkene så gjør det ingenting om du skrev med blyant, penn, eller fjærpenn. Tror de vil at elevene skal bruke penn da man er 100% sikker på at det er leselig på alle tre gjennomslagspapirene.

Hadde det vært en stor deal om at man MÅ bruke penn så tror jeg dette hadde kommet klart og tydelig frem ved hver eksamen.
Svar