Eksamen forkurs lærerutdanning

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Har noen tilgang til eksamenen som ble gitt på forkurs til lærerutdanning?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Fibonacci92 skrev:Har noen tilgang til eksamenen som ble gitt på forkurs til lærerutdanning?
matte-eksamen-forkurs-2016.pdf
(479.77 kiB) Lastet ned 666 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Er dette samme prøve som er omtalt på https://www.nrk.no/ostfold/hadde-du-kla ... 1.13081317 ?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

plutarco skrev:Er dette samme prøve som er omtalt på https://www.nrk.no/ostfold/hadde-du-kla ... 1.13081317 ?

Figurene på ene bildet i artikkelen samsvarer med figurene som er i eksamensheftet Janhaa la ut, så det medfører nok riktighet at det er den prøven det er snakk om, ja.
pit

Prøveveiledning til denne eksamen. Personlig, mener jeg at grensen til å bestå burde vært 5, men da ville vi vel
ikke hatt noen lærer studenter :/

"(...)prøven tar utgangspunkt i læreplanen i matematikk 1P på Vg1 og matematikk 2P på Vg2 i videregående opplæring.
Bestått prøve (karakter 4 eller bedre) kvalifiserer til opptak til lærerutdanningene.
Bestått prøve er ekvivalent med gjennomsnittskarakter 4 i matematikk 1P og matematikk 2P. (...)"

http://home.hit.no/~panderse/Generell/P ... edning.pdf
pit

så, media lager storm i vann glass, fordi de ikke fikk med seg at grense for å bestå er 4 :D :D :D :D :D :D

Uansett, så er det å få under 4 på en slik eksamen, kansje alvorlig nok i seg selv :roll:
pit

" (...) Kandidaten får enten «Bestått» eller «Ikke bestått» som sluttkarakter.
«Bestått» betyr at kandidaten har fått karakteren 4 eller høyere.
«Ikke bestått» betyr at kandidaten har fått karakteren 3 eller lavere. (...) "

Fra samme link, slik at det ikke er uklarheter :)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Med over 22 års erfaring fra undervisning i matematikk i videregående mener jeg at dette settet er noe for vanskelig.

Vi må tenke på at dette er på 1P OG 2P-nivå. For stor del av oppgaven tester på øverste nivå. Det er for lite "gratis-poeng" noe som vil stresse elever på middels og laveste nivå. Jeg tror at dette er ett oppgavesett der få av mine elever fra siste skoleår ville fått 5 eller 6.

Dette er en mening jeg gjorde meg opp før media kom med sine "tabloide" overskrifter.

Ingen av oppgavene går ut over pensum, men for stor del av oppgavesettet tester altså på for høyt nivå. I tillegg er arbeidsmengden noe for stor.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

ettam skrev:Med over 22 års erfaring fra undervisning i matematikk i videregående mener jeg at dette settet er noe for vanskelig.

Vi må tenke på at dette er på 1P OG 2P-nivå. For stor del av oppgaven tester på øverste nivå. Det er for lite "gratis-poeng" noe som vil stresse elever på middels og laveste nivå. Jeg tror at dette er ett oppgavesett der få av mine elever fra siste skoleår ville fått 5 eller 6.

Dette er en mening jeg gjorde meg opp før media kom med sine "tabloide" overskrifter.

Ingen av oppgavene går ut over pensum, men for stor del av oppgavesettet tester altså på for høyt nivå. I tillegg er arbeidsmengden noe for stor.
Enig!
Svar