En forretning har undersøkt sammenhengen mellom antall kunder og omsetning. De har kommet fram til denne formelen: O = 94,00 * k, der O er omsetningen i kroner, og k er antall kunder.
a) Forklar denne formelen med ord. (Dette vet jeg ikke om jeg har gjort riktig, men er det ikke bare å skrive av det de har skrevet i selve oppgaveteksten, siden den beskriver formelen ganske godt?)
b) Hvor stor ble omsetning ut fra formelen en dag det var 188 kunder innom butikken? - Denne klarte jeg, omsetningen var på 17 672 kroner.
c) Hvor mange kunder kan vi regne med var innom butikken en dag omsetningen var kr 11 300? - Denne sliter jeg litt med, får riktig svar da jeg delte 94,00 på 11 300 kr, får da 120 kunder som svar. Men skal jeg ikke skrive dette som en formel, hvor setter jeg opp formelen da isåfall?
Regning med formler
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Du skal bare bruke de opplysningene du har fått til å løse oppgaven. Du har at:Gjest wrote:En forretning har undersøkt sammenhengen mellom antall kunder og omsetning. De har kommet fram til denne formelen: O = 94,00 * k, der O er omsetningen i kroner, og k er antall kunder.
a) Forklar denne formelen med ord. (Dette vet jeg ikke om jeg har gjort riktig, men er det ikke bare å skrive av det de har skrevet i selve oppgaveteksten, siden den beskriver formelen ganske godt?)
b) Hvor stor ble omsetning ut fra formelen en dag det var 188 kunder innom butikken? - Denne klarte jeg, omsetningen var på 17 672 kroner.
c) Hvor mange kunder kan vi regne med var innom butikken en dag omsetningen var kr 11 300? - Denne sliter jeg litt med, får riktig svar da jeg delte 94,00 på 11 300 kr, får da 120 kunder som svar. Men skal jeg ikke skrive dette som en formel, hvor setter jeg opp formelen da isåfall?
[tex]O(k)=94*k[/tex]
[tex]O(k)=11300[/tex]
[tex]11300=94*k \Rightarrow k=120[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Herregud, jeg ser det nå.. Var jo egentlig en ekstremt lett oppgave, men jeg tenkte tydeligvis ikke klart nok. Glemte av at 94*k = 94k.. Uff jajaDolandyret wrote:Du skal bare bruke de opplysningene du har fått til å løse oppgaven. Du har at:Gjest wrote:En forretning har undersøkt sammenhengen mellom antall kunder og omsetning. De har kommet fram til denne formelen: O = 94,00 * k, der O er omsetningen i kroner, og k er antall kunder.
[tex]O(k)=94*k[/tex]
[tex]O(k)=11300[/tex]
[tex]11300=94*k \Rightarrow k=120[/tex]