Exact sequence Hom-modules

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Given the exact sequence of Z-modules:
(1) [tex]\mathbb{Z} \overset{\cdot 6}{\rightarrow} \mathbb{Z} \rightarrow \mathbb{Z}_{6} \rightarrow 0[/tex]
Describe the exact sequence:
(2) [tex]0\rightarrow Hom(\mathbb{Z}_{6},\mathbb{Z}_{3}) \rightarrow Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3}) \rightarrow Hom(\mathbb{Z}, \mathbb{Z}_{3})[/tex]
in simpler terms.

klarer ikke helt se hvordan jeg skal gå frem her; noen tips?
edit: tenker jeg må finne noen isomorphism fra Hom-modulene til noe annet, men klarer ikke finne noen..
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet

Hint: Fra forrige oppgave hadde du [tex]Hom_R(R, M)\cong M[/tex]
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Kake med tau wrote:Hint: Fra forrige oppgave hadde du [tex]Hom_R(R, M)\cong M[/tex]
Gjelder dette alltid?
da vil jeg jo ende opp med :
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3}[/tex]
og den ser ikke helt rett ut...
en annen ting er jo at jeg ikke har brukt den første sequence'en..
uff.. lang dag, begynner å rote fælt nå :( :?
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote:
Kake med tau wrote:Hint: Fra forrige oppgave hadde du [tex]Hom_R(R, M)\cong M[/tex]
Gjelder dette alltid?
da vil jeg jo ende opp med :
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3}[/tex]
og den ser ikke helt rett ut...
en annen ting er jo at jeg ikke har brukt den første sequence'en..
uff.. lang dag, begynner å rote fælt nå :( :?
Betrakter du im og ker av alle homomorfiene i denne eksakte følgen, så ser vi faktisk at de kan være de samme som i den første følgen.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet

Når du går fra [tex]A\overset{\alpha}{\rightarrow}B\overset{\beta}{\rightarrow}C\rightarrow 0[/tex] til [tex]0\rightarrow Hom(C, N)\overset{\delta}{\rightarrow}Hom(B, N)\overset{\epsilon}{\rightarrow}Hom(A, N)[/tex] så blir:
  • [tex]\delta(\phi)=\beta(\phi)[/tex], [tex]\phi\in Hom(C, N)[/tex]
  • [tex]\epsilon(\psi)=\alpha(\psi)[/tex], [tex]\psi\in Hom(B, N)[/tex]
Bruker vi dette får vi [tex]\epsilon = 0[/tex], så [tex]=Ker(\epsilon)=\mathbb{Z}_3[/tex] ( i følgen du kom fram til) og [tex]Im(\delta)=\mathbb{Z}_3[/tex], så den er eksakt.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor

er dette rett da?
at [tex]Hom(\mathbb{Z}_{6},\mathbb{Z}_{3}) \cong \mathbb{Z}_{3}[/tex]
og [tex]Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3}) \cong \mathbb{Z}_{3}[/tex]
Klarer bare å vise at den første er isomorph med [tex]\mathbb{Z}_{3}[/tex]
Den andre failer jeg på... men det er kanskje ikke vits å vise de, siden vi har at
[tex]\delta(\phi) = \beta(\phi)[/tex] osv..?
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote:[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3} \rightarrow \mathbb{Z}_{3}[/tex]
er dette rett da?
at [tex]Hom(\mathbb{Z}_{6},\mathbb{Z}_{3}) \cong \mathbb{Z}_{3}[/tex]
og [tex]Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3}) \cong \mathbb{Z}_{3}[/tex]
La $f\in Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3})$. $f$ er unikt bestemt av $f(1)$, som kan ta verdiene $0,1,2\in \mathbb{Z}_3$, så vi kan skrive

$Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3})=\{f_0,f_1,f_2\}$, der $f_n(m)=nm\mod(3)$.

La $\alpha:Hom(\mathbb{Z},\mathbb{Z}_{3})\to\mathbb{Z}_3$ være definert ved at $\alpha(f_n)=n\mod 3$.

Da er $\alpha$ åpenbart bijektiv, og $\alpha(f_n\circ f_m)=\alpha(f_{nm})=nm=\alpha(f_n)\alpha(f_m)$...

Edit: Her skulle man kanskje vise at $\alpha$ er en modulhomomorfi, så $\alpha(f_n+f_m)=\alpha(f_{n+m})=n+m=\alpha(f_n)+\alpha(f_m)$, og $k\alpha(f_n)=kn=\alpha(kf_{n})=\alpha(f_{kn})$.

Fra [tex]0 \overset{a}\rightarrow \mathbb{Z}_{3} \overset{b}\rightarrow \mathbb{Z}_{3} \overset{c}\rightarrow \mathbb{Z}_{3}[/tex], så ser vi at

im(a)=0=ker(b). Dermed må b være injektiv, så b(1)=1 eller 2, og b er surjektiv, dvs. at $im(b)=\mathbb{Z}_3=ker(c)$. Da må c være nullhomomorfien.
CharlieEppes
Cantor
Cantor

aaah, wow, det var slik jeg gjorde, haha, men var så usikker på måten jeg gjorde det at jeg trodde det var feil...
men takk for hjelpen :) igjen..
Post Reply