1P matematikk eksamen 2016 høst

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

RRuna

olestudy skrev:Foreløpig fasit. Korriger hvis noe er feil.

oppg1=12
oppg2=1:30000
oppg3=21 totalt, 15 BB og 6 FB
oppg4a)1)=20%
oppg4a)2)=54%
oppg4b)=15%
oppg5a)=forklar
oppg5b)=riktig, omvendt proporsjonalt http://ndla.no/nb/node/122143?fag=55
oppg6=får [tex]\sqrt{85}[/tex]>[tex]\sqrt{81}[/tex] dvs >9
oppg7a)= [tex]350/50=7[/tex], [tex]700/100=7, 1750/250=7, 2800/400=7[/tex], dvs proporsjonalt
oppg7b)= mengde som x og pris som p gir [tex]P=7x[/tex]
*oppg8=omkrets ca 69 og areal ca 231,5
oppg9=480
oppg11a)=y=35x
oppg11b)=y=15x+90
oppg11c)=4,5 kopp, koster 157,5. dvs 5 kopper og koster 165 for kopp, 175 beger, sparer 10,-

Del2:

1b)=55 min, nesten 83 biler
1c)=27<x<91,5
4=5690043,5,-
6a)=utgift 34535
6b)=virkelig utgift 38101
6c)=Utvid virkelig-budsjett og vis i prosent: [tex]\frac{virkelig-budsjett}{budsjett}[/tex]
7a)=50%, vekstfaktor 1,5
7b)=forklar, samme stigningstall, rett linje, y=ax+b
7c)=ca y=1,5x+34
9a)=produserer 0 enheter gir kostnader på 20000. Dette er faste kostnader. forklar.
9b)=[tex]\frac{22500}{50}=450[/tex]

Her er det en feil
Oppg 11b = 75+15x, hvis du setter 90 betaler han 105 første gangen, hvilket han da ikke gjør. Koppen koster 90kr,altså "påfyll første gang" er en del av de 90kr.
Gjest

RRuna skrev: Her er det en feil
Oppg 11b = 75+15x, hvis du setter 90 betaler han 105 første gangen, hvilket han da ikke gjør. Koppen koster 90kr,altså "påfyll første gang" er en del av de 90kr.
Riktig.

y = 15(x-1)+90 = 15x-15+90 = 15x+75
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Gikk litt fort der ja;) endret 5b) til feil og 11 feilen.
slabbe

Ser feil på fasiten

Oppgave 8
O= AB+AE+ED+BC+ pi(3)*r
O=10 + 10 + 12 + 12 + 18 = 62
A = (8*12)/2+12*12+(3*36)/2 = 48+144+54 = 246cm

Oppgave 9 er b=150

Her har vi en funksjon som forteller oss hvordan kostnadene forandrer seg K(x) = x^2+bx+20000

Spørsmålet er hva er b når kostnadene er 30 000kr ved produksjon av 50 enheter

30 000 = 50^2+50b+20 0000 > 10 000 = 2500 + 50b > b=7500/50 = 150

11 B g(x) = 15(x-1)+90

11 c 15(x-1)+90=35x 20x=75 x=3.75 når grafene krysser. Så må kjøpe 4 eller mer enheter

Vis utregningi fasiten, så er det enklere for oss å se om fasiten er feil. Og ja jeg liker å tro at dette er det rette svaret. (det er det)
Tomas123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/11-2016 20:56

olestudy skrev:
Gjesten skrev:
olestudy skrev:diagrammet er 0 i 1950, altså x aksen er 0 i y=1950, grafene starter 1954, men for å finne funksjonen kan/bør man:

[tex]\frac{70-40}{1974-1954}[/tex]
[tex]1,5[/tex]

y-y1=1,5(x-x1)
y-40=1,5x-(1,5*(1954-1950))
y-40=1,5x-6
y=1,5x+34

Dette gir nok full uttelling, men jeg vet ikke hva som læres i 1p slik at har dere funnet verdier som tilsier at dere har skjønt oppgaven og gjort det slik dere har lært, vil det antakelig gi full uttelling. Dette avhenger av sensor.
Etter min mening blir det y=1,5x+42. y er ikke lik 34 i år 1954. Da er y>40!
in lineær funksjon er gitt ved y=ax+b
a=1,5 her.

b er jo når x=0, dvs y=1,5*0+b som gir y=b. Dette vil si at når y=34 så er vi i år 1950. Det vil si i år 1954, blir det y=1,5*4+34. y=40 i år 1954 (omtrent).

Prøv å tegn grafen y=1,5x+34 og y=1,5x+42 så ser du forskjellen.

Legger til vedlegg:
hgd.PNG
Oppgaven skriver "der X er antall år etter 1954", altså X=0 i 1954, og formelen blir Y = 1,5X + 40.

Oppgave 5b, del 1, er forresten påstanden uriktig. De er omvendt proporsjonale som du har nevnt, men det gjør ikke påstanden riktig.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Synes det er rart de bruker x etter 1954 da y=ax+b og ser at x aksen starter i diagrammet i 1950. Ville tenkt med en gang at det er etter 1950 som brukes siden det er der x verdiene starter og det faktisk er det man gjør i et diagram hvor x=0 blir y=b. Selv om det står etter 1954. Ikke helt slik jeg har lært uansett. Blander nok litt S1 og 1P da siden der får man oppgitt to punkter som her med x=1954 og x=1974, skal finne stigningstall og den lineære funksjonen med ettpunktsformelen.
Tomas123
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/11-2016 20:56

olestudy skrev:Synes det er rart de bruker x etter 1954 da y=ax+b og ser at x aksen starter i diagrammet i 1950. Ville tenkt med en gang at det er etter 1950 som brukes siden det er der x verdiene starter og det faktisk er det man gjør i et diagram hvor x=0 blir y=b. Selv om det står etter 1954. Ikke helt slik jeg har lært uansett. Blander nok litt S1 og 1P da siden der får man oppgitt to punkter som her med x=1954 og x=1974, skal finne stigningstall og den lineære funksjonen med ettpunktsformelen.
Ettpunktsformelen vil gi samme svar, altså 1,5x + 40, gitt at du velger rett nullpunkt/akser. Jeg har heller aldri hatt 1P, men denne matten er lik uansett nivå.

Du er for opphengt i aksene i diagrammet vist i eksamensoppgaven. Du skal dra ut et lite lineært segment av den ene linjen og finne formelen denne ville hatt om den ble tegnet for seg selv i et nytt diagram.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Tenkte kun å finne likningen ved å se på aksene og ikke at det skal bli egen funksjon mellom de punktene
1P-Høsteksamen komm

Er enig i volumutregningen i oppgave 5 DEL2 Nesten.... Grunnflaten til sirkelen må deles på 2 da det bare er en halvsirkel. Ellers har jeg samme svar.
Fasit

olestudy skrev:diagrammet er 0 i 1950, altså x aksen er 0 i y=1950, grafene starter 1954, men for å finne funksjonen kan/bør man:

[tex]\frac{70-40}{1974-1954}[/tex]
[tex]1,5[/tex]

y-y1=1,5(x-x1)
y-40=1,5x-(1,5*(1954-1950))
y-40=1,5x-6
y=1,5x+34
Oppgaven er å finne verdiene for a og b og dermed få en likning som er representativ for stigningnen fra 1954 til 1974. x er antall år etter 1954. Da ser man på figuren på oppgavearket og finner y-verdiene for 1954 og 1974, og finner stigningstallet ved å ta (endring i y)/(endring i x). Konstantleddet b er y-verdien i 1954, ikke y-verdien i 1950 som du sier. Tenk deg at det er en imaginær y-akse i x=1954 på arket.
MarBe

Er det oppgave 3 i del 2 du mener når du spør om oppgaven som handler om lønn og KPI? Oppgaven spør om hvor mye reallønnen til Vilde må være i 2016, hvis hun skal ha samme kjøpekraft som i 2015. Reallønn er jo nettopp svar på hvor stor kjøpekraft man har med tanke på kroneverdi. Slik jeg forsto det, må hun derfor ha samme reallønnn i 2016 som i 2015 for å ha samme kjøpekraft. Eller?

Ser jeg fikk en null mer enn dere på målestokkoppgaven.
0,5cm=1500m. Altså er 1cm=3000m. 3000m=30000dm=300000cm.
=1:300000

Synes det var alt for mange oppgaver på den korte tiden. Er jo vanligvis bare 8-9 oppgaver i del 1, mens det i denne var 11. Skjønner ikke hva de prøver å teste ved å gi oss et slikt tidspress. Nervene hjelper ikke akkurat, og når man ikke rekker å spise, eller tør å drikke i frykt for å måtte bruke tid på å gå på do, så ender man jo opp med å gjøre feil på oppgaver man egentlig kan. Superkjipt!
123

MarBe skrev:Er det oppgave 3 i del 2 du mener når du spør om oppgaven som handler om lønn og KPI? Oppgaven spør om hvor mye reallønnen til Vilde må være i 2016, hvis hun skal ha samme kjøpekraft som i 2015. Reallønn er jo nettopp svar på hvor stor kjøpekraft man har med tanke på kroneverdi. Slik jeg forsto det, må hun derfor ha samme reallønnn i 2016 som i 2015 for å ha samme kjøpekraft. Eller?

Ser jeg fikk en null mer enn dere på målestokkoppgaven.
0,5cm=1500m. Altså er 1cm=3000m. 3000m=30000dm=300000cm.
=1:300000

Synes det var alt for mange oppgaver på den korte tiden. Er jo vanligvis bare 8-9 oppgaver i del 1, mens det i denne var 11. Skjønner ikke hva de prøver å teste ved å gi oss et slikt tidspress. Nervene hjelper ikke akkurat, og når man ikke rekker å spise, eller tør å drikke i frykt for å måtte bruke tid på å gå på do, så ender man jo opp med å gjøre feil på oppgaver man egentlig kan. Superkjipt!


går det ikke an å klage ?? syns også det var urimelig med tid på del 1, ble så vidt ferdig 10 min før tida, og de deler heller ikke ut eksamen før klokka er blitt eksakt 9:00, og da må de som sitter bakerst vente. Altså eksamenssettet skal være i alles hender kl 9:00 !!!
Gjest

MarBe skrev: Ser jeg fikk en null mer enn dere på målestokkoppgaven.
0,5cm=1500m. Altså er 1cm=3000m. 3000m=30000dm=300000cm.
=1:300000
Utregning er rett, men du har skrevet 0,5cm istedenfor 5 cm, så da får du en mer null i utregningen.
Joes

Mattenerden2 skrev:Hei! Ang. del 1 på eksamen så var det helt vilt mange oppgåver og liten tid. Eg har sendt mail til eksamenskontoret og forklart min opplevelse av del 1. Oppfordrer alle dere som følte på tidspresset til å gjøre det samme. Det skal ikkje være sånn, og det bør taes med i vurderingen. Mail adr er: eksamen@hfk.no

Ja, både nivået og arbeidsmengde var godt over normalen, i hvert fall sammenlignet med sommereksamenene. Men dette pleier dessverre være standard, slik at høsteksamen alltid er litt verre.
Det er jo tross alt "bare privatister" som tar denne ;)
Joes

Og sammenligner man med 1PY, som faktisk har nesten samme læreplanmål som 1P, hvis vi ser vekk fra sannsynlighet, så er forskjellen dramatisk. Har laget fasiter både for 1PY og 1P denne høsten. Arbeidsmengde og vanskelighetsgrad er ikke sammenlignbar en gang. Fasitene har jeg ikke lagt ut her ennå, for elevene mine skal ikke ha eksamen før til sommeren, og de skal få prøve seg på høsteksamen om to uker :) Men etter dette legger jeg ut et fullstending løsningsforslag her, hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet.

Jeg er per i dag lærer for privatister, og anbefaler alltid, hvis de kan, at elevene velger 1PY/2PY, og ikke 1P/2P. De som har yrkesfaglig slipper mye lettere unna på eksamen, og får derfor også en god del bedre karakter.
Legg merke til at for privatister så betyr det ingenting om man velger 1PY/2PY eller 1P/2P. Man kan dog ikke veksle mellom f.eks 1PY og 2P. Men det var kanskje litt sent å få vite dette nå ;)
Svar