Find an ideal I in k[x,y] which requires at least 4 generators. (There must be no way to generate it with less than 4 elements.) Test whether I is prime. Can you find any prime ideals in k[x,y] which requires at least 4 generators?
Klarer ikke å se at det må finnes et slikt ideal i k[x,y].
Finn ideal av k[x,y] med minst 4 generators.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cantor
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
-
- Dirichlet
Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat? Går kanskje an å argumentere noe slik:
La oss ta ett og ett element ut av idealet, hvis vi får et mindre ideal uansett hvilket element vi tar ut så trenger [tex]I[/tex] 4 generatorer.
Vi tar ut [tex]x^3[/tex] og ser på [tex]J=(x^2y, xy^2, y^3)[/tex] og antar vi kan skrive [tex]x^3=fx^2y+gxy^2+hy^3[/tex], da har vi: [tex]x(x^2-fxy-gy^2)=hy^3[/tex]. Så [tex]y[/tex] deler [tex]x^2-fxy-gy^2[/tex]. Siden [tex]y[/tex] deler både [tex]fxy[/tex] og [tex]gy^2[/tex] må [tex]y[/tex] dele [tex]x^2[/tex], men dette er umulig. Vi kan derfor ikke fjerne [tex]x^3[/tex] fra [tex]I[/tex]. Tror det går an å bruke samme argument på de 3 andre
La oss ta ett og ett element ut av idealet, hvis vi får et mindre ideal uansett hvilket element vi tar ut så trenger [tex]I[/tex] 4 generatorer.
Vi tar ut [tex]x^3[/tex] og ser på [tex]J=(x^2y, xy^2, y^3)[/tex] og antar vi kan skrive [tex]x^3=fx^2y+gxy^2+hy^3[/tex], da har vi: [tex]x(x^2-fxy-gy^2)=hy^3[/tex]. Så [tex]y[/tex] deler [tex]x^2-fxy-gy^2[/tex]. Siden [tex]y[/tex] deler både [tex]fxy[/tex] og [tex]gy^2[/tex] må [tex]y[/tex] dele [tex]x^2[/tex], men dette er umulig. Vi kan derfor ikke fjerne [tex]x^3[/tex] fra [tex]I[/tex]. Tror det går an å bruke samme argument på de 3 andre

Last edited by Kake med tau on 23/11-2016 17:36, edited 3 times in total.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
-
- Cantor
Så ikke så gale ut den der, men vet ikke helt hvordan jeg skal vise at den ikke kan genereres av færre element.Kake med tau wrote:Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat?
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
-
- Dirichlet
Beklager, redigerte innlegget mens du skrev.CharlieEppes wrote:Så ikke så gale ut den der, men vet ikke helt hvordan jeg skal vise at den ikke kan genereres av færre element.Kake med tau wrote:Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
-
- Cantor
Virker logisk! ^^'