Tegneprogrammer på internett

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Moldegutt91

Vet noen om noen tegneprogrammer på internett som er bedre enn Paint. Vil helst at det skal være nedlastingsbart og gjør ikke så mye om det er betaling så lenge det er en prøveperiode.

Det er til bruk for realfag
brukarnamn

Krita/Paint.NET
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Mokdegutt91

Takk til dere begge!
Skalstad

Det spørs hvor avansert det skal være. Men LibreOffice (tidligere OpenOffice) som er gratis, har et ok 2D tegneprogram som er vektorbasert. Kan lastes ned fra http://no.libreoffice.org/.

En kjempefordel med denne programpakken (tekst, regneark, presentasjon og tegning) er at filformatet er slik at det tillater at andre programmer kan redigere filene dine. Noe f eks Microsoftfiler ikke kan.
Moldegutt91

Takk for libre også. Det kan bli mer aktuelt. Er det i det hele tatt mulig å få 3D Blender i en word-fil for eksempel?

Har aldri prøvd, så vet ikke helt.
Gjest

Moldegutt91 skrev:Takk for libre også. Det kan bli mer aktuelt. Er det i det hele tatt mulig å få 3D Blender i en word-fil for eksempel?

Har aldri prøvd, så vet ikke helt.
Blender er nok et rimelig innholdsrikt program. Simplisiteten kombinert med funksjonaliteten er helt fenomenal. I Blender kan du ta bilder av det du har laget fra hvilken som helst vinkel i høy kvalitet for så å eksportere disse til f.eks. Word i form av f.eks. png. Du får riktignok et bilde (2D) og ikke en interaktiv figur som du kan snurre rundt på (modellen du har laget). Kanskje det er mulig, men jeg vet ikke hvordan (tror ikke det er mulig).

Btw: Jeg ville ikke sagt at Blender er et "tegneprogram" da tegning (i mitt hode) impliserer at man jobber i et plan og heller skaper illusjonen av 3D. Ja, man kan også kun arbeide 2D med Blender, men jeg ser ikke helt poenget med det.
Moldegutt91

Søkte litt på nettet og fant ut det samme. Man kan lage figuren i 3D, men i Word blir den 2D. Det bør likevel være nok til det jeg har tenkt å gjøre.

Selve funksjonaliteten virker utmerket, som du bemerket ja. Skal forsøke meg litt fram i hvert fall.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Selv om Word ikke har mulighet til å operere på ZYX koordinater (3D), så handler det egentlig bare om hvilken vinkel du tar bilde av. Muligens kan det være sånn at du bare trenger å ta flere bilder av samme figur eller noe. Jeg ville bare passet på det samme som enkelte her har sagt, og få et vektorbasert program, dette hjelper virkelig om du trenger å endre størrelse på det du har tegnet.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Moldegutt91

I har faktisk ennå ikke begynt å tegne figurene ennå. Skal gjøre det til helgen, når I får bedre tid.

Da kan I være mer til hjelp, tror I

Påsken i Molde er kjent for å være ekstraaaa lang!
Svar