etter å derivert sitter jeg igjen med.
og
videre vet jeg ikke helt hvordan oppgaven skal løses for å finne de kritiske punktene?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du har satt opp riktig likningssett, men mistet en løsning.Kay wrote:
Sett de to likningene opp som likningssett
Kanskje et litt kronglete likningssett, men tar jeg ikke feil skal du få ut verdieneog
og iom. at y veridene er de samme kan begge tolkes som lokale maksimum. Plugger du inn koordinatene fra svarene iskal begge gi svaret
DennisChristensen wrote:Du har satt opp riktig likningssett, men mistet en løsning.Kay wrote:
Sett de to likningene opp som likningssett
Kanskje et litt kronglete likningssett, men tar jeg ikke feil skal du få ut verdieneog
og iom. at y veridene er de samme kan begge tolkes som lokale maksimum. Plugger du inn koordinatene fra svarene iskal begge gi svaret
Løsningsforslag:
Vi ønsker å løse
Fraser vi at eller . Hvis sier at , så er vårt første kritiske punkt. Hvis vet vi fra at . Substituerer vi dette inn i får vi at . Vi trenger at (ellers ville vi fått og endt opp med løsningen vi allerede har funnet), så . Dermed får vi to nye kritiske punkter: og .
Kay wrote:Bare så vi er på samme side her, hvilken løsning er det jeg har mistet?
For det første må du passe på notasjonen din.elite wrote:Er det mulig å be om hjelp til en lignende oppgave så jeg kanskje lærer meg partiell derivasjon en gang for alltid?
"Finn maksimal- og minimalverdiene til funksjonen"
under bibetingelsen der
Det jeg har kommet frem til så langt er følgende:
Bruker så lagranges metode å å får:
---> ganger med (3x)
---> ganger med (y)
og får
Her stopper det opp for meg dessverre, så om noen kan vise meg videre utregninger for å finne maksimal- og minimalverdiene til funksjonen hadde jeg blitt veldig takknemlig
elite wrote:Takk for hjelpen igjen, men bare en siste ting (som sikkert er et dumt spørsmål)
Hvordan kommer du fratil og hvor blir det av y?
og i klassifiseringen av løsningene, hvordan har du kommet frem til?