Ta opp 2P som privatist etter å ha gått R1?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mathics.org
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 03/06-2017 10:06

Hei!
Har i år gått r1 matte på VG2, og får middels måloppnåelse på både standpunkt og eksamen. Men har funnet ut at jeg bare trenger 2P for å komme inn på det universitetet jeg ønsker, og vurderer derfor å ta opp dette som privatist for så å stryke R1 karakterene og slik øke snittet. Vil dette være mulig, og kan jeg fortsatt søke med førstegangsvitnemål siden jeg eventuelt tar opp 2P i løpet av VG3? 8-)
Gjest

Ja, tror det. For sikkerhetsskyld burde du kanskje spørre de på kontoret på skolen din.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Punkt 1. Spør på skolen din - det er de som skal lage vitnemålet ditt, så det er det de gjør som har betydning.

Svaret er at du IKKE har lov til å slette en karakter som du har fått standpunkt i som elev, og erstatte den med en karakter I ET ANNET FAG du har tatt som privatist og få førstegangsvitnemål hvis du gjør det i løpet av tre år. (forbedre fag du har tatt som elev går greit) MEN Udir har sagt at ettersom det har vært mye missforståelser ute på skolene, så har de tillatt det i år, men ikke neste år. Dette er presisert i siste utgave av føringsskrivet. Se punkt 4.2 her: https://www.udir.no/eksamen-og-prover/d ... =0&print=0

Ettersom jeg forstår det som at du har tenkt å få vitnemål neste år, så vil det altså ikke gå å bytte ut R1 med 2P.

Men, som sagt, snakk med skolen din.
Svar