plutarco wrote:mattemarkus wrote:Det du skriver med at beviset er sirkulert var det jeg tenkte selv, og det var derfor jeg lurte på om dette beviset var gyldig eller ikke.
Jeg ser at du foreslår en teknikk der du definerer , ved hjelp av en Taylorrekke. Vil ikke et bevis ved hjelp av en Taylorrekke også bli sirkulært? Dette fordi en Taylorrekke for er definert ved , og for å utvikle en Taylorrekke for , må vi derfor vite den deriverte til ? Har jeg rett her eller tenker jeg feil? Finnes det andre måter å utvikle en Taylor-rekke på, annen enn ved definisjonen nevnt over?
Nei, det blir ikke sirkulært, men jeg ser nå at jeg burde brukt ordet potensrekke og ikke taylorrekke her: Vi definerer som potensrekka .... Koeffisientene i potensrekka er sånn sett i prinsippet helt uavhengig av de deriverte av . Men denne gitte potensrekka blir jo da lik taylorrekka til e^x når vi i etterkant bruker en annen definisjonen av e^x og så regner ut taylorrekka. Håper dette var klarere.
Tusen takk for oppklaringen!
Du bruker litt fagterminologi som jeg ikke er helt sikker på, så jeg hadde satt stor pris på en bekreftelse om jeg forstår det du sier eller ikke. Først og fremst, en koeffisient er en faktor til en variabel? I uttrykket , så vil da være koeffisienten til variabelen ? Er det også rett at en potensrekke har formen ? Hvordan kan vi komme fram til sin potensrekke uten å bruke utviklingen til en Taylorrekke?
Videre, når jeg ser tilbake på mitt bevis helt øverst, hadde jeg følgende uttrykk et stykke ute i beviset;
Her konkluderte jeg med at måten å løse opp i denne grenseverdien var ved å bruke L'Hôpitals regel, men når jeg ser på ditt svar, kan jeg jo bruke en Taylorrekke for ved potensrekken . Og herifra kan jeg fullføre beviset mitt følgede;
Den uendelige summen vil jo resultere i
Videre må man ha i bakhodet at alle disse skal deles på , hvis vi ser tilbake på uttrykket vi startet med. Vi kan da heller bruke den følgende uendelige summen, og få med denne delingen i sammen slengen; . Hvis vi skriver litt ut av summen får vi da at;
Når i tillegg, ser vi at alle ledd der vil bli 0. Derfor vil vi stå igjen med følgende;
Dette beviset vil da ikke være sirkulært? Det eneste som står igjen er da et bevis på at kan skrives på potensrekken over, uten å bruke en metode der man utvikler en Taylorrekke. Hvordan gjør man dette? Tusen takk for veldig god hjelp plutarco!