fremmedspråk på VGs

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RSK
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 16/06-2017 04:05

Hei, håper noen kan svare på dette :) og jeg har spørsmål angående valg av fremmedspråk på VGs. Vennen min hadde engelsk fordypning på ungdomsskolen, morsmålet hans er Urdu. Han lurer på om han kan ta privatist eksamen i urdu nivå 1, isteden for tysk nivå 1 ? Skolen som han skal starte itilbyr tysk nivå 1. Siden han kan lese og snakke bra urdu, men han er ikke særlig flink på skriftlig urdu. Han har snakket med en del venner om dette, og han har funnet at han ikke kan ta urdu nivå 1 og må ta nivå 2 urdu, hvis han velger å ta eksamen i morsmål stemmer dette ? Men hva om hvis han tar privatist eksamen i et annet språk på nivå 1, siden han kan flere språk, kan han da ta eksamen i urdu nivå 1 og erstatte dette med tysk?

Takk for svar :D

https://www.ung.no/utdanning/ungds/3129 ... kolen.html
Løk

Du skal kunne erstatte språkfagene skolen tilbyr (ofte spansk, fransk & tysk) med et hvilket som helst annet språk - på samme nivået. Jeg er ganske sikker på at du dog må ha både skriftlig og muntlig eksamen som privatist i disse tilfellene. Det er mange elever med innvandrerbakgrunn som velger å gjøre dette, for å slippe å måtte lære seg tysk/fransk/spansk. Kan man morsmålet sitt, betyr dette et par gratis 6'ere i skriftlig+muntlig i tillegg til 1 poeng da de fleste elever også tar nivå III når de først er i gang.
Svar