Lurt å kunne geometrien fra R1 når man skal studere fysikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Hadde aldri R1/R2 på vgs, men har gått gjennom det på egenhånd for å være best mulig forberedt til studier. Geometrien i R1 har jeg imidlertid hoppet over. Det bare virket ikke spesielt interessant eller nyttig da jeg skumleste kapittelet for en god stund siden. Nå er det litt under en måned igjen til jeg skal starte på fysikk og da har jeg tid til å eventuelt gå gjennom geometri-kapittelet, men er det egentlig et must? Er det en stor ulempe for meg om jeg ikke har det?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Et viktig aspekt med geometri, er trigonometri. Som regel så deler vi mangekanter inn i trekanter, slik at vi kan bruke de verktøyene vi har tilgjengelig i trigonometri, som trig-funksjonene osv.

I romgeometri (med vektorregning) så er dette også ganske fundamentalt, fordi vi bruker trigonometri for blant annet å regne ut vektor-lengder, vinkel mellom vektorer, mm.

Derav viktigheten. I fysikk, spesielt klassisk mekanikk, så er vektorregning og trigonometri et stadig nyttig emne. Krefter representeres som vektor (fordi begge har en regning og en størrelse), og da er man inne på det.

Vi hadde en tråd her i dag/går som viste et klassisk eksempel på oppdeling av en kraft: http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 13&t=45705

Også i partikkelfysikk vil liknende temaer dukke opp.
Bilde
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Aleks855 skrev:Et viktig aspekt med geometri, er trigonometri. Som regel så deler vi mangekanter inn i trekanter, slik at vi kan bruke de verktøyene vi har tilgjengelig i trigonometri, som trig-funksjonene osv.

I romgeometri (med vektorregning) så er dette også ganske fundamentalt, fordi vi bruker trigonometri for blant annet å regne ut vektor-lengder, vinkel mellom vektorer, mm.

Derav viktigheten. I fysikk, spesielt klassisk mekanikk, så er vektorregning og trigonometri et stadig nyttig emne. Krefter representeres som vektor (fordi begge har en regning og en størrelse), og da er man inne på det.

Vi hadde en tråd her i dag/går som viste et klassisk eksempel på oppdeling av en kraft: http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... 13&t=45705

Også i partikkelfysikk vil liknende temaer dukke opp.
Som sagt har jeg gått gjennom alt av R1 og R2 bortsett fra det ene geometri-kapittelet i R1, så det du nevner her er jeg allerede godt kjent med (håper jeg). Alt dette med konstruksjoner, geometriske steder, punktets potens, ortosenter og cevas setning virker fryktelig sært fra mitt ståsted, så da stiller jeg spørsmål om dette egentlig er verdt å gå gjennom. Hadde jo vært veldig dumt om det viste seg å faktisk være veldig viktig etter at jeg har blitt ferdig med to-tre semestre på universitetet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tja, det kan jo vurderes om det er SÅ viktig i den forstand, hvis du allerede kan det jeg nevnte. Og som regel så repeteres det litt før man kastes ut i den dype enden, selv på universitetene.

Spørsmålet er jo; hvis du har tid til overs, og du føler deg kompetent på resten av R-fagene, hvorfor IKKE gå gjennom de siste par kapitlene? All kunnskap er god kunnskap. Og denne kunnskapen kan gjøre at annen kunnskap setter seg bedre.

Jeg skal ikke si at du må det ene eller det andre, men å bryne seg på nye emner, enten det blir direkte eller indirekte relevant, kan være en god idé. Om ikke annet, så i alle fall for å trene hjernen.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Har ikke studert fysikk, men har studert ingeniør med en del mekanikk.

Som alt nevnt er trigonometrien veldig viktig samt trekantlære generelt. Ville jobbet litt med dette om du har tid.
Svar