R1 Matte - Verdt og bruke privat aktør som koster flesk ?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Miikalsen

Hei.


Jeg har i de siste årene hatt litt middelmådig skole gang, gikk to år elektro først som jeg mistet interesse for halveis inn i 2. året så sto akkurat i programfag, jobbet et år og tok påbygg, og har nå jobbet et år etter det igjen, men har lyst til å søke meg inn på Westerdals el. lignende skole om 1-2 års tid, og der av trenger litt mer kompetanse, spesielt i R1 matte som jeg aldri har hatt. Så har søkt litt rundt på nett og funnet ut at privatist er jo veien å gå. Men jeg jobber 100% så har ikke muligheten til å sette meg på skole benken hos for eksempel Sonans. Så tittet litt på nettstudie demmes men det koster jo litt. Nesten 8000kr i dette øyeblikk. Forhørte meg med en kompis og han mente at det var bedre da og bare kjøpe boken for R1 matte, jobbe kapittel for kapittel på egen hånd, også melde meg opp til Privat eksamen, og gå utenom Sonans og lignende.


Men har jo ingen kunnskap til R1 matte, har hatt 1T og 2P matte på Vidregående. Så vet ikke hvor tungt det kan bli.


Noen som har for eksempel en erfaring og dele om dette fra egenhånd? Hadde vært greit med noen pointers :)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Det å studere på egen hånd, gitt at du legger inn en god del arbeid, er absolutt mulig.

En ting jeg varmt kan anbefale, er å bruke Campus Inkrement, brukte selv det for å lære grunnleggende da jeg gikk 1T, og det funket godt. Det gjennomgår alle delkapitlene i hele boka fra 1.1-8.9.

R1 bygger generelt på det meste du har hatt på 1T i tillegg til at det er litt tyngre på funksjonslære, og euklidiske vektorer (høres kanskje skummelt ut, men gi det et forsøk, så skal du se at det ikke er så vanskelig).

Noe som er viktig å huske er jo at å jobbe med oppgaver er eneste måten å bli bedre på, så for guds skyld ikke bare les teori, men jobb med stoffet.

https://campus.inkrement.no/Home/ThuesR1
Miikalsen

Takk skal du ha! Sjekket ut nettsiden, og ser ut som det kan komme til god hjelp!


Er det realistisk og se for seg eksamen til våren når jeg starter nå? Tror det blir litt kort til høst eksamen i år.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Hvis du starter nå er det veldig realistisk at du klarer en bra karakter til våren, dersom du jobber jevnt igjennom hele året.
Jeg har selv tatt påbygg som privatist, og prøvd ut litt forskjellige undervisning former slik som kurs på akademiet og nettkurs hos sonans, og jeg må ærlig si at begge to var helt ubrukelige.
Det tok veldig lang tid å få svar på spørsmål og "prøvene" er ufattelig dårlig. Så du er lur hvis du sparer pengene til noe annet, Westerdals f.eks.
Og det er heller ikke nødvendig å gå på noe slikt dersom man skal ta et fag som privatist. Det eneste man trenger er god,
strukturert jobbing med kapitlene og boken slik at man kommer igjenom pensum en stund før eksamen, slik at man har tid til å repetere hele pensum.

dette er da min personlige erfaring.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

I likhet med de andre som har kommentert mener jeg det skal holde i massevis å jobbe på egen hånd, det kan nok være minst like bra som å benytte privat aktør. Kan varmt anbefale læreverkene fra Aschehoug som jeg brukte i R2 med stor suksess. Mye fokus på bruk av digitale hjelpemidler som er veldig sentralt til eksamen. Så har du jo også mulighet til å be om hjelp f.eks her på Matematikk.net om det er noe du trenger hjelp med.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Miikalsen skrev:Takk skal du ha! Sjekket ut nettsiden, og ser ut som det kan komme til god hjelp!


Er det realistisk og se for seg eksamen til våren når jeg starter nå? Tror det blir litt kort til høst eksamen i år.

Som hco sier, det er absolutt realistisk å ta eksamen til våren!
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Når jeg skulle ta R1 og R2 som privatist vurderte jeg selv å bli ruinert ved private skoler siden jeg var veldig usikker på om jeg kunne klare det på egenhånd. Jeg hadde ikke engang 1T og det var mange år siden jeg hadde gått yrkesfag så du kan tenke deg hvilket nivå jeg lå på. (slet med brøkregning). Jeg fikk allikevel 5 i R1 og R2 og 6 i fysikk 1 bare ved hjelp av gratis videoer, lærebøkene og dette forumet. Tror ikke at jeg har noe spesielt talent heller, det tar ofte lang tid og flere repetisjoner før jeg skjønner enkelte ting, og jeg glemmer fort hvis jeg ikke repeterer jevnlig. Men så lenge du har motivasjon til å gjøre det bra og har disiplin til å legge ned den jobben som skal til så tror jeg at hvem som helst kan gjøre det samme som jeg gjorde, så mitt råd er å bruke pengene på noe annet!
Gjest

mattehjelperen på lambertseter bibliotek tilbyr gratis leksehjelp i matte på vgs nivå også hve onsdager, stikk innom for en usedvanlig opplevelse av en verden i nummer¨

du vil få svar på alle oppgavene dine GARANTERT!!
Svar