Implisitt derivasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
$\dfrac{x-y}{x+y}=\dfrac{x^2}{y}+1$
$(x-y)y=(x^2+y)(x+y)$
$xy-y^2=x^3+x^2y+yx+y^2$
$-2y^2-x^2y=x^3$
$-4y \cdot y' - (2xy+x^2\cdot y') = 3x^2$
$y' (-4y-x^2)-2xy = 3x^2$
$y' = -\frac{3x^2+2xy}{4y+x^2}$
$(x-y)y=(x^2+y)(x+y)$
$xy-y^2=x^3+x^2y+yx+y^2$
$-2y^2-x^2y=x^3$
$-4y \cdot y' - (2xy+x^2\cdot y') = 3x^2$
$y' (-4y-x^2)-2xy = 3x^2$
$y' = -\frac{3x^2+2xy}{4y+x^2}$
Ja. Alltid bli kvitt brøker og trekk sammen før du deriverer.ananas-92 wrote:Takk, jeg tror jeg forstod det litt bedre nå![]()
Har jeg rett når det første man gjør er å gange med (x+y) på hver side sånn at den ene brøken går vekk også ganger man hver side med y etterpå?
Er ikke helt enig her. Vi har fine regler for derivasjon av brøk, og det er ikke verre å bruke enn for produkter.Gjest wrote:Ja. Alltid bli kvitt brøker og trekk sammen før du deriverer.ananas-92 wrote:Takk, jeg tror jeg forstod det litt bedre nå![]()
Har jeg rett når det første man gjør er å gange med (x+y) på hver side sånn at den ene brøken går vekk også ganger man hver side med y etterpå?
Joda, la oss droppe "alltid" da det kan være subjektivt. Grunnen til at jeg sa det var fordi det er en veldig vanlig feil at folk stopper helt opp når det er x i både teller og nevner. Da er det bedre å gange opp slik man er vant til. Jeg tenkte også mer om det å eliminere antall ledd man må derivere. Jeg vet ikke helt om jeg enig med deg i at brøk derivasjon er like greit som produkt heller. Man må huske på et ekstra fortegn og ender ofte opp med en enda verre brøk enn man hadde til å begynne med med. Dette er spesielt tydelig dersom man deriverer flere ganger etter hverandre. Men igjen, du har sikkert rett i at jeg kunne droppet "alltid".Aleks855 wrote:Er ikke helt enig her. Vi har fine regler for derivasjon av brøk, og det er ikke verre å bruke enn for produkter.Gjest wrote:Ja. Alltid bli kvitt brøker og trekk sammen før du deriverer.ananas-92 wrote:Takk, jeg tror jeg forstod det litt bedre nå![]()