Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Jeg ble tilsendt noen oppgaver av en student som trengte hjelp med å pusse opp litt på kongruens-regninga før eksamen som var nå i desember. Dessverre kom det på litt for kort varsel, akkurat idet jeg skulle reise på ferie, så jeg fikk ikke hjulpet til. Derimot ble jeg likevel sittende med oppgavene. Jeg synes slike oppgaver er morsomme, da de som regel krever en liten blanding av regneregel-rytting, og litt kreativitet. Så her er litt smågodt for de som føler for å prøve seg. Men jeg må innrømme at jeg hittil mangler løsning på enkelte av oppgavene.
1) Finn
2) Finn
3) Finn
4) Finn
5) Finn
6) Finn en invers til
7) Finn
Løs følgende likninger, eller vis at ingen løsning finnes:
(5)
Når vi tar mod et primtall, og det har noe med fakultet å gjøre (og tallene er relativt nærme hverandre), så er som regel Wilsons teorem veien å gå. Teoremet sier at . Ved å dele på på begge sider, oppnås delresultatet . Så vi har at
(siden gir den diofantiske likningen med de spesifikke løsningene og ved Euklids utvidede algortime.
Last edited by Markus on 25/12-2017 13:43, edited 2 times in total.
(2)
I er faktor i , slik at er en faktor i , og av aritmetikkens fundamentalteorem er vi garantert at det ikke er noen flere -faktorer i . Det er ingen tilfeldighet at moden er så stor, . La være det produktet som er igjen etter at vi har tatt vekk som faktor fra . Da er
Markus wrote:(2)
I er faktor i , slik at er en faktor i , og av aritmetikkens fundamentalteorem er vi garantert at det ikke er noen flere -faktorer i . Det er ingen tilfeldighet at moden er så stor, . La være det produktet som er igjen etter at vi har tatt vekk som faktor fra . Da er
(fordi er )
Dette er en av oppgavene jeg stussa på. Jeg kom så langt som å innse at , men jeg ser ikke hvordan vi kan avgjøre at . Det virker som du har skjønt noe jeg ikke har, siden 'en din forsvant uten videre seremoni.
Dette er en av oppgavene jeg stussa på. Jeg kom så langt som å innse at , men jeg ser ikke hvordan vi kan avgjøre at . Det virker som du har skjønt noe jeg ikke har, siden 'en din forsvant uten videre seremoni.
Oisann, der har du helt rett. Jeg innså fort at mitt opprinnelige argument for at forsvinner er feil, og det er en amatørmessig feil som står bak. Det var det at (for et vilkårlig positivt heltall , men dette stemmer jo åpenbart ikke. Mulig oppgaven må angripes på en annen måte, jeg skal i alle fall se litt mer på den senere.