Tre punkt på sirkelperiferien

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Markus
Fermat
Fermat

En sirkel har sentrum i S. Tre punkt P,Q og R velges tilfeldig på sirkelperiferien. Hva er sannsynligheten for at S ligger inne i PQR?
OYV

Denne ulikheten må være oppfylt for at senteret S skal ligge inne i trekanten PQR:

180 grader < boge PQ + boge QR < 270 grader

P ( S innenfor) = g/m = (270 - 180 ) grader/360 grader = 90/360 = 25 %

Mon tro om jeg har rett ?
OYV

Annullerer ! Logisk svikt i mitt resonnement.
Gustav
Tyrann
Tyrann

OYV: Fint om du registrerer deg og får en skikkelig bruker, så kan du redigere postene dine. Det blir litt ryddigere.
OYV

Et velment og godt råd ! Tar dette til etterretning , og skal prøve å følge opp .
Markus
Fermat
Fermat

OYV: https://matematikk.net/matteprat/ucp.php?mode=register - det tar ikke lang tid, og du kan som Gustav sier, redigere innleggene dine.

Svaret du har fått er korrekt - hvor mener du logikken din bryter sammen?
OYV

Gledelig tilbakemelding ! Har hele tiden vært klar på at summen av buene må være > 180 grader.
Etter at jeg postet innlegget, kom jeg i " konflikt med mitt første resonnement "
om at øvre grense må være 270 grader. Men jeg innser nå at dette likevel er riktig.
Forøvrig mange takk for vedlagt lenke.
OYV

Her prøvd å overbevise meg selv om at sentrum( S ) ligger innenfor trekanten PQR når

180 grader < bue PQ + bue QR < 270 grader.

Nedre grense ( 180 grader ) er ganske innlysende , men jeg greier ikke å slå meg til ro med at betingelsen alltid er oppfylt når summen av buene er mindre enn 270 grader.

For å klargjøre problemstillinga har jeg tegnet en sirkel, valt punktet P ( på sirkelen ) samt det diametralt motsatte punktet P' ( lar diameteren PP' peke i vertikalretninga ). Velger så punktet Q på høyre side av PP' . Da er det ganske opplagt at at det tredje punktet R må ligge på venste side av PP' for at sentrum S skal få plass inne i trekanten, dvs.
bue PQ + bue QR må være større enn 180 grader.
Ut fra den samme figuren synes det også ganske opplagt at

bue PQ + bue QR må være mindre enn 180 grader + bue PQ for at S skal være et indre punkt i trekanten PQR.
Øvre " tillatte grense " er således avhengig av buelengden PQ.

Har jeg rett , eller er det noe jeg har misforstått ?
Markus
Fermat
Fermat

Øvre grense er helt riktig avhengig av buelengden PQ. Buelengden R må ligge på for at S skal være i trekanten har faktisk helt lik avstand som buelengden PQ har. Jeg slet også med å føre et ordentlig bevis på denne, men jeg har gjort et forsøk i alle fall.

Se bilde litt lengre nede for figur, her må altså D ligge på BC som har lik avstand som BC for at S skal være inne i trekanten (vedrørende eksempelet nevnt helt øverst i teksten).

En case vi kan se på er der PP og QQ (likt definert som PP) står vinkelrett på hverandre slik at sirkelen blir delt opp i fire like deler. Da må R ligge på sirkelbuen PQ, som utgjør akkurat 14 av sirkelen. Hvis vi ser for oss en slik situasjon blir kan R ligge på to forskjellige sirkelbuer avhengig av hvor Q er plassert. Sannsynligheten for at Q i utgangspunktet er på motsatt side av PP sammenlignet med R er 12. Det gir sannsynligheten 21214=14

Uansett, hvis vi nå lar Q gå mot P langs sirkelperiferien vil følgelig buelengdene QP og QP0.
Hvis vi på den annen side la Q gå mot P, vil buelengdene QP og QPπ (målt i radianer).
Vi slo tidligere fast at buelengden til QP (og da således QP) er der R måtte ligge for at S skal være i trekanten. Siden R såklart må være på motsatt side av PP betyr det at buelengden er i intervallet PQ[0,π] når S ligger inne i trekanten. Det betyr altså at når PQ har buelengden x, så kan R være på en buelengde lik πx som gjør at S ligger inne i sirkelen. Det er nå klart at buelengden R ligger på addert med buelengden PQ er x+πx=π. Altså halvparten av buelengden til hele sirkelen, hvilket betyr akkurat 12 sannsynlighet for at et punkt havner der. Vi kaller denne sirkelbuen for SB. Denne sirkelbuen er ikke kontinuerlig, men en «samlebue» som har lik lengde PQ+PQ. Avslutningsvis er det viktig å nevne at vi må gange med 2 siden, siden vi kan speile konstruksjonen å oppnå akkurat samme resultat.

Da mener jeg at sannsynligheten er lik
P(S inne i ABC)=2P(Q på "rett side" av PP)P(Q på SB)P(R på SB)=2121212=14

Mulig vi tenkte litt likt? Mener selv at beviset mitt er langt fra rigorøst nok.

Image
HOYV

Takk for motsvar. Etter å ha lest din redegjørelse, slår det meg at vi her står overfor en betinget sannsynlighet.

Viser til de notasjonene jeg benyttet i mitt forrige innlegg, og definerer disse hendelsene:

A: Bue PQ + bue QR > 180 grader.

P( A ) = g/m = (360 - 180)/360 = 1/2

Videre har vi at bue PQ + bue QR = 180 grader + bue PQ ( gitt at A er oppfylt ).

Siden P og Q velges tilfeldig, vil 0 grader < PQ < 180 grader som impliserer at

180 grader <( 180 + PQ ) < 360 grader.

For å fullføre beregningen, definerer jeg den betinga hendelsen

B gitt A: PQ + QR < ( 180 + PQ )

P(B gitt A ) : g/m = (360 - 180 )/360 = 1/2

P( S ligger innenfor trekanten ) = P( 180 grader < PQ + QR < 180 grader + PQ ) = P(B gitt A ) * P( A ) = 1/2 * 1/2 = 1/4
HOYV

Alternativ løsning er å finne sannsynligheten for den komplementære hendelsen.

P( S ligger på eller utenfor trekanten ) = P( bue PQ + bue QR <= 180 grader )
+ P(0 grader < bue QR < 180 grader gitt at bue PQ >= 180 grader )

= 180/360 + 180/360 * (360 - 180)/360 = 1/2 + 1/2 * 1/2 = 3/4

P( S ligger innenfor trekanten ) = 1 - P(S ligger på eller utenfor ) = 1 - 3/4 = 1/4 = 25 %

P.S. Har forsøkt å opprette konto (registrere meg ) i dette forumet ikke mindre enn to ganger, men begge forsøkene har
vært mislykket. Skulle gjerne hatt tilgang til en tekstbehandler som " skjønner " matematisk terminologi.
Markus
Fermat
Fermat

Ser bra ut dette! Ser ut som at vi tenkte noe likt i alle fall.
HOYV wrote: P.S. Har forsøkt å opprette konto (registrere meg ) i dette forumet ikke mindre enn to ganger, men begge forsøkene har
vært mislykket.
Hvor får du deg ikke videre noe mer / hvor får du feilmelding?
Post Reply